Review: Milow - The Bigger Picture

Singer-songwriters: je hebt ze in twee soorten. De ene worstelt met zichzelf en houdt de luisteraar een spiegel voor waarin het bijwijlen pijnlijk kijken is; de andere zingt oprechte, gevoelige, maar vaak ook iets te afgeborstelde liedjes.
Leuvenaar...

Leuvenaar Milow behoort tot de tweede categorie. Het bewijs: 'The Bigger Picture', tien nagenoeg perfecte composities die met welluidende stem ten gehore worden gebracht en waarin weliswaar persoonlijke emoties bezongen worden, maar nooit zó dat men er zich ongemakkelijk bij gaat voelen. Aangename melodieën zijn onbetwist het handelsmerk van Jonathan Vandenbroeck - ook een Milow heeft een echte naam - en die bezorgden hem in 2004 al een finaleplaats in Humo's Rock Rally. De toppers van toen ('You Don't Know', 'One of It') behoren tot de hoogtepunten op 'The Bigger Picture', en het zou ons niet verbazen als u ook 'Excuse to Try' binnenkort op menig radiozender voorbij hoort komen. Producer Nigel Powell (The Unbelievable Truth) heeft de nummers aangekleed met wat strijkjes, drumpartijen en keyboards, en er zijn ook gastrollen (Frederik Sioen, lieden van The Van Jets en Absynthe Minded), maar de nadruk ligt toch vooral op Milows warme stem en kreukvrije gitaarspel. Helaas is dat meteen ook het zwakke punt van de plaat: het klinkt allemaal wat té mooi en té beschaafd. Ook de teksten hadden wat spannender gemogen, maar goed: Milow zingt, singer-songwriter zijnde, nu eenmaal over zichzelf, en je kunt iemand niet dwingen zijn ziel aan de duivel te verkopen. Eindrapport: Jonathan kan het, maar is nog te braaf. Blijven proberen!