Review: Minor Victories op Best Kept Secret 2016

Minor Victories. Een goeie jukebox, en mensen die stonden te babbelen bij de muziek die eruit kwam.

Gert Van Nieuwenhove

Je bent niet zomaar supergroep. Er zijn regels.

1. 't Mag niet zomaar een Bekende Kop zijn die bij een bestaande groep gaat Axl Rosen.

2. Drie groepsleden is het minimum. Op de plaat 'Minor Victories' zijn ze met vier, op podium twee in Hilvarenbeek stonden zelfs vijf mensen.

3. De meeste betrokkenen moeten uiteraard beroemd zijn. Stuart Braithwaite is het via Mogwai, Rachel Goswell van bij Slowdive. Justin Lockey staat hier morgen met Editors, maar vandaag is hij er niet bij. Martin Bulloch, drummer bij Mogwai, dan weer wel. Minor Victories is dus op de valreep een supergroep zoals Them Crooked Vultures en Traveling Wilburys er twee zijn. Ze vragen om dat niet luid om te roepen. Sorry.

Bent u ooit aan een festivalconcert begonnen door naar de mixtafels achter de nadarhekken te stappen en te vragen: 'Excuseer mijnheer, bent u Michael Brennan?' Wij nu wel: 'Jawel', antwoordt de man die ook aan de knoppen zit als Slowdive optreedt. Rachel Goswell liet onlangs noteren dat Brennan als enige in staat is om haar stem live boven het lawaai van Minor Victories uit te tillen. 'Oh, don't believe that', antwoordt Brennan.

Andere quote van Rachel Goswell: 'We kunnen deze muziek gewoon niet zacht spelen'. Zegt de vrouw die permanent last heeft van tinnitus, die bijna volledig doof is in het linkeroor, en wier earplugs met ingebouwde monitoren komen. Michael Brennan zegt ons achteraf dat hij het concert maar zozo vond: 'Niet luid genoeg'.

Kan kloppen: wij hebben geeneens de oordopjes moeten uithalen. Minor Victories hebben acht mooie liedjes gespeeld, ze heten 'Give Up the Ghost', 'The Thief', 'A Hundred Ropes', 'Cogs', 'Breaking My Light', 'Folk Arp', Scattered Ashes', Higher Hopes', en aan het eind zat een behoorlijk verMogwaid 'Out to Sea'.

't Was - denken we - gewoon te vroeg voor hen. Podium twee is ook alles behalve een kleine club. Er viel een pauze te veel. Meteen achter de aandachtige eerste rijen werd er vooral gebabbeld, gedronken en gelachen, en dat laatste kwam zelfs niet helemaal respectloos over want Minor Victories hebben echt iets van een juke box, en hebben niet alleen droompop naar shoegaze en postrock gebracht, ze hadden er op Best Kept Secret ook de noodzaak en de hoogdringendheid een beetje uitgeknipt. En dat heeft ons licht ontgoocheld.

Wel een paar mooie geluidslandschappen horen glooien. En we zitten met een liedje in ons hoofd, één met de tekst 'Will these shadows lift / they've been breaking my light'. Als we het nog eens lezen, zo op het scherm, klinkt het saai als een weerbericht, maar u moet het Goswell eens horen zuchtzingen, boven dat lawaai.