Review: Missy Elliott - This Is Not A Test

Naar een nieuwe cd van Missy Elliott is het altijd bang uitkijken, omdat ze op elke plaat nieuwe dingen wil uitproberen, en daarbij al eens mistast.
Op 'This Is Not a Test' zien we dus weer een andere Missy Elliott dan op 'Under Construction': een ...

Op 'This Is Not a Test' zien we dus weer een andere Missy Elliott dan op 'Under Construction': een zangeres die van het gesproken en gerapte woord richting R&B opschuift. En ze doet dat goed - luister naar het door piano ingeleide 'It's Real' en laat de siddering als een pluimpje over uw rug glijden; ook 'Is This Our Last Time?' zou er op de gemiddelde R&B-plaat uitspringen als een stripper uit een reuzentaart - maar haar forte en die van haar vaste compagnon Timbaland blijft toch de hiphop, de flows. En vanaf de eerste tonen van 'Baby Interlude/Intro' (met hulp van Mary J. Blige, tevens een hommage aan de betreurde Aaliyah) spatten die welhaast uit de boxen. Bas en drums zijn prominent naar voren gehaald, en dat doet wat met de muziekinstallatie van een mens. Om nog maar over zijn/haar knieën, heupen en andere beweegbare lichaamsdelen te zwijgen.

Met het pulserende en onweerstaanbare prijsbeest 'Bomb Intro/Pass That Dutch' vuurt Missy Elliott een single op de luisteraar af die alleen in 'Hey Ya!' van Outkast dit jaar zijn meerdere zal moeten erkennen. Een hoogtepunt, maar er volgen er nóg: 'Wake Up' bijvoorbeeld, met Jay-Z, waarop Missy Elliott afrekent met het macho hiphop-gedrag ('If you don't have a gun/If you make legal money/If you got to keep your clothes on/It's alright!'), het forse 'Let Me Fix My Weave' en het bloedgeile 'Dats What I'm Talkin' About' ('Have you ever been inside the mind of a virgin?/It gets hot and curious in there').

Daarmee zijn we bij het hoofdthema van de plaat aanbeland: seks. Een thema dat nergens spitanter, beeldrijker en directer onder woorden wordt gebracht dan op het funky 'Toyz' ('Superstition' van Stevie Wonder meets George Clinton), een vrijmoedige ode aan de vibrator. En na het onsterfelijke 'I'm just keeping myself occupied/Like all women do when they're taking a bath' zal geen man ooit nog onbevangen zijn vrouw naar de badkamer weten vertrekken!

'This Is Not a Test' is niet de 'definitieve van Missy Elliott' - er staan een paar minder geslaagde songs op de plaat - wél weer een zeer goeie. Minder geniale collega's zouden er armen en benen veil voor hebben, u kunt hem gewoon kopen.