null Beeld

Review: Missy Elliott - Under Construction

Brothers and sisters, I don't know what this world is comin' to, maar als M.I.S.S.Y. E.L.L.I.O.T.T. - Em-Ai-Es-Es-Waai enzovoort - terugkeert met een vervolg op 'Get Your Freak on', en aan haar zijde opnieuw producer Timbaland opduikt, is het uur van...

Gert Van Nieuwenhove

Brothers and sisters, I don't know what this world is comin' to, maar als M.I.S.S.Y. E.L.L.I.O.T.T. - Em-Ai-Es-Es-Waai enzovoort - terugkeert met een vervolg op 'Get Your Freak on', en aan haar zijde opnieuw producer Timbaland opduikt, is het uur van de waarheid aangebroken. Zal la Misdemeanor de status The Supremes of slechts die van Pointers Sisters toegemeten krijgen? Ah, the little differences!

We kennen het geluid van Missy Elliott onderhand.

Toegegeven, ze kan met tong en stembanden een halve jungle nadoen, én een overvliegende straaljager. Er valt te lachen in haar versie van 'Bring the Pain' (van en hier ook met Method Man). En als ze rapt 'You're my poppie/I'm your mommie' of met één welgelikt whaaaaaaa-oooooooooom gastrappers als Ludacris en Jay-Z in de hoek van de ring mept, denken wij 'Yeah'.

Maar laat Miss Elliott ernstiger thema's aansnijden, en de magie verdwijnt onmiddellijk: 'Nothing out There for Me', een duet met Beyonce Knowles, zit vol tips om mannen bij te houden en is instant-flauw, kinderachtig en dom. Laat haar samen met TLC bidden voor Aliyaah, Biggie Smalls en Tupac die in de hemel zijn, en hoor hoe de saaie duivel genaamd MTV-Amerika slijm voor soul verkoopt.

In Missy Elliotts voordeel pleit dat ze zonder gast-rappers op haar best is: 'Go onto the Floor', 'Slide' en 'Ain't That Funny' zijn van haar en van haar alleen, en ze zijn het donkerst, het best, en ook na een vierde keer nog verrassend swingend.

Maar wat moet een mens nog een vijfde keer met de rest van de plaat? De grappen zijn op. Bij elke perfect uitgevoerde Pop sha pop pop pop en Ding ding da ding ding overvalt ons het gevoel dat we een vijfde keer naar dezelfde 'Mickey Mouse' zitten te kijken. Er gaat ook geen song voorbij of Missy Mouse roept: 'This is a Missy Miss Elliott exclusive'. Pas nu bekijken we de hoes van 'Under Construction': Missy Elliott is 30 kilo afgevallen, kleedt zich als een roos konijn, en combineert zelfs ergens een bontjas met een trainingsbroek: enigszins stijlloos voor iemand die onderhand zo rijk is als de katholieke kerk tijdens de inquisitie.

Missy Elliott heeft met 'Under Construction' een plaat gemaakt die de veerkracht van het disco-slet-schap en menige matras test, maar niet die van hiphop zelf. Ze verdient daarom het etiket 'In Uitstekende Vorm Verkeren

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234