null Beeld

Review: Mitsoobishy Jacson - Boys Together Outrageously

Je hebt zo van die spectaculaire ontmoetingen waarbij de gensters al vanaf de allereerste keer brandgevaarlijk ver in het rond vliegen. Reddy Kilowatt meets Claude François, bijvoorbeeld, of Leo Delcroix maakt kennis met de leugendetector. Als Mauro Pawlowski - van wijlen de Evil Superstars - toevallig Peter Houben - van Nemo - tegen het lijf loopt, wil het ook flink knetteren, dat wisten we al sinds het gelegenheidsalbum 'Nougat in Koblenz' dat ze in 1996 onder het merkwaardige pseudoniem Mitsoobishy Jacson aan de wereld schonken. Waarna, spijtig genoeg, alleen nog stilte.

Gelukkig is Vlaanderen zo petite dat een nieuw treffen onontkoombaar bleek, en dat viel nog wel tijdens de vruchtbare dagen. De hernieuwde combinatie van de onderkoelde Houben en zijn no-nonsense aanpak met de vrolijke waanzin van maestro Pawlowski, levert deze keer wel een heel ander plaatje op, zeker nu ook Paskal Deweze - onder andere ex-Metal Molly - meedoet.

De ongebreidelde gekte weet overigens slechts zelden toe te slaan, bijvoorbeeld ter hoogte van de sanitaire inrichting ('Lesbian 16 in a jacuzzi') op het veeleer middelmatige 'Insatiable', of in de gedaante van een aan Vader Abraham ontsnapte smurf, die asiel zoekt in de flauwe grap 'Violence (don't fail me now)'. Ongein van het type dat verder alleen nog opduikt in de verstandig kortgehouden opname-impressie 'Brink Returns' ofte 'jongens amuseren zich te studio'. Nu ja, zo krijgt de skip-toets toch nog iets te doen. Voor de rest van de 17 (!) nummers hadden wij hem in ieder geval niet meer nodig.

Zo is er 'Compilation Tape', dat met goed gevolg twijfelt tussen Velvet Underground en Pixies, en je opzadelt met een fraaie, zelfklevende riff die je alleen nog met behulp van de betere hersenchirurgie uit je hoofd kan laten verwijderen. Aan 'Mitsoobishy Jacson', de song, houden ze een eersteklas muzikaal logo over, met stemmen die langs en door elkaar zwalpen op het ritme van een paar dronken lama's dat de hun toegewezen paardans enig nieuw leven wil inblazen. Van de samenzweerderige aanbeveling 'Take a little bit of weed / Fling it in the air' nemen wij dan ook alleen de eerste helft au sérieux. Op 'Memory Fast' wordt dan weer een uitgesproken Pavement-ruwbouw neergepoot, waarna de bouwvakkers fluitend naar zonniger oorden trekken. En hardnekkige workaholics kunnen zich misschien laten ombouwen aan de hand van de laconieke ode aan de tijdverspilling, 'My Favourite Crime'.

Waarna de heren bewijzen dat ze de ondertussen in de States al zo goed als drooggemolken sadcore met de handen in de zakken van verse melk kunnen voorzien. Of wat dacht u van het fragiele 'For Your Recycling Heart', het feeërieke 'Map to the Stars' en van het niet minder dan ongemeen fantastische 'Foodchain of Love', al dachten we bij die laatste titel in eerste instantie aan een wanhopige pluimveehouder die bij wijze van vervangingsinkomen zijn stallingen heeft opengezet voor kapitaalkrachtige kippenneukers.

Nee, eigenlijk is het enige minpunt dat je er bij de hier geëtaleerde subtiliteit wel eens van gaat dromen hoe een en ander zou klinken in een duurdere productie. Misschien iets voor een volgende keer. In tussentijd kunnen wij u deze tweede Mitsoo van harte aanbevelen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234