null Beeld

Review: Money Mark - Change Is Coming


Mark Ramos Nishita, de keyboardspelende schrijnwerker, slaagde er begin jaren negentig in de carrière van de Beastie Boys uit het slop te halen met één primitieve, razend funky orgelpartij in 'So What'cha Want'. De impact was enorm: plotseling l...


Mark Ramos Nishita, de keyboardspelende schrijnwerker, slaagde er begin jaren negentig in de carrière van de Beastie Boys uit het slop te halen met één primitieve, razend funky orgelpartij in 'So What'cha Want'. De impact was enorm: plotseling lagen een guest-spot op Becks 'Where it's at', opnamesessies met Iggy Pop, George Clinton en Yoko Ono, de soundtrack van 'South Park' en de film 'Blow', en het grote geld in de vorm van een iMac-reclamespot zomaar binnen handbereik. Blijkbaar was de sputterende Amerikaanse droommachine af en toe toch nog tot een klein mirakel in staat.

Van zijn eerste soloplaat, 'Mark's Keyboard Repair' uit 1995 - een verzameling charmante lo-fi schetsjes van funky riffs op naar zolders ruikende analoge keyboards - vonden we vooral de groovy biologieles 'Insects Are All Around Us' onvergetelijk. Money Mark schrijft vaak songs door gewoon wat voor zich uit te neuriën, en we stelden ons graag voor hoe zijn handen daarbij over het klavier van de Fender-Rhodes-piano dwaalden, die hij op zijn vijftiende van zijn vader cadeau had gekregen, en hoe hij, zoekend naar de warme klank van de vroege seventies-platen van Herbie Hancock, haast zonder nadenken een complete cd bij elkaar componeerde.

Als we zijn middelmatige popplaat 'Push The Button' - Money Mark had niet kunnen weerstaan aan de druk van zijn airplay-geile platenfirma - even vergeten, klinkt 'Change Is Coming' - twaalf soepele instrumentale vingeroefeningen in zowat alle funk-subgenres known to man - als de logische opvolger van 's mans solodebuut. Iets als 'The In Sound From Way Out' deel twee, maar dan beter: vette, vertraagde eighties-funk in 'Soul Drive Sixth Avenue', scratchende synths in de party-jam 'Information Contraband' en funkadelica in 'Glitch in da System', een stukje soundtrack om snel een spin-off van 'Men In Black' bij te bedenken, waarin Shaft naar hartelust criminele poliepachtigen achterna mag zitten. 'Use Your Head' lijkt wel een verloren nummer van sixties-bossa nova-toetsenwonder Walter Wanderley, terwijl in 'Another Day To Love' de dj van de Buena Vista Social Club lang voordat de eerste gasten arriveren alvast een mamboplaat voor zichzelf en zijn lief oplegt. En met die heerlijk schetterende afrobeat-blazers in 'People's Party (Red Alert)' is het geen wonder dat Mark onlangs in de studio van Femi Kuti uitgenodigd werd.

Het zal voor 'Change Is Coming' moeilijk zijn om op te roeien tegen de stroom goeie funk-, soul- en blaxploitation-compilaties die tegenwoordig bijna wekelijks verschijnen in reeksen als 'FindersKeepers', 'Funk Fu Fight' en 'Pulp Fusion'. En als je ook nog moet concurreren met een gloednieuwe vijf-sterren-afrobeat-verzamelaar als 'Nigeria '70', is het logisch dat je plaat misschien wat licht uitvalt. Maar wie geen zin heeft om te wachten op de nieuwe 'There's A Riot Goin' On', de nieuwe 'Songs In The Key Of Life' of de nieuwe 'Superfly', kan er nauwelijks omheen: 'Change Is Coming' is een verduiveld funky plaatje.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234