Review: Monta - Where Circles Begin

Monta is ene Tobias Kuhn (lid van Miles). Na de ep 'Always Altamont' maakt hij nu zijn echte solodebuut met 'Where Circles Begin'. Kuhn heeft de meeste partijen zelf ingespeeld. Niet mis, want de schijnbaar eenvoudige liedjes zitten vol treffende det...

Christophe Verbiest

Monta is ene Tobias Kuhn (lid van Miles). Na de ep 'Always Altamont' maakt hij nu zijn echte solodebuut met 'Where Circles Begin'. Kuhn heeft de meeste partijen zelf ingespeeld. Niet mis, want de schijnbaar eenvoudige liedjes zitten vol treffende details: links wat piano, rechts een verhakkeld gitaartje en bijna overal, maar niet te overdadig, de theremin, dat merkwaardige elektronische instrument waarmee men in de fifties sciencefictionfilms bruiteerde.

'Where Circles Begin' herinnert aan Sophia (de slepende pianoballad 'I'm Sorry') en het kalmere werk van The Notwist ('This Is My Lie'), we hebben een paar sporen gevonden van Pinback, maar dat zijn slechts aanknopingspunten, nergens bauwt Kuhn z'n voorbeelden na. Fantastisch: de openingstrack 'Farewell Dear Ghost', die van een verlegen fluisterliedje op gitaar uitgroeit tot een popsong met schetterende blazers. Bijna even briljant: hoe Kuhn de Depeche Mode-song 'In Your Room' uitkleedt - nooit geweten dat er onder het lawaai zo'n fragiel, in zichzelf gekeerd liedje verborgen zat - en 'A Substitute', met de ijle piano en kurkdroge drums. Dat het niet allemaal Duitse weemoed hoeft te zijn, bewijst hij met 'The Awakening' en 'Reasons', dat we zelfs een rocksong zouden durven te noemen.

Ondanks de knappe liedjes en de geraffineerde arrangementen, zijn wij op de eerste plaats door de knieën gegaan voor Kuhns stem, die tien songs lang ons hart masseert. Onthouden die naam: Monta, met de t van topklasse.