Review: Moondog Jr - Everyday I wear a greasy black feather on my hat
In de kringen waarin Stef Kamil Carlens verkeert, doet iedereen het met zowat iedereen. Vóór de plaatselijke afdeling van de Moral Majority haar stoottroepen er op afstuurt, laten we Minister-President Van den Brande snel even verduidelijken dat ...
In de kringen waarin Stef Kamil Carlens verkeert, doet iedereen het met zowat iedereen. Vóór de plaatselijke afdeling van de Moral Majority haar stoottroepen er op afstuurt, laten we Minister-President Van den Brande snel even verduidelijken dat het om een horizontaal gedisponeerde structuur van een variabel aantal coalitieverbanden gaat, met een temporeel niet gepredetermineerde eindigheidsfactor, die zich met het oog op hun doelstellingsconcretisering - een realisatieoptie in het domein van de cultuurmanifestatie - verenigen onder een reeks verschillende denominatieconcepten.
Om maar te zeggen dat in het Antwerpse een aantal muzikanten elkaar al jaren ontmoeten in min of meer vaste projecten. Zo zit Carlens zelf bijvoorbeeld niet alleen in dEUS, maar ook samen met drummer Aarich Jespers in Kiss My Jazz. Pianist-gitarist Tom Pintens en saxofonist Benjamin Boutreur kennen elkaar dan weer van Flowers For Breakfast. Enzovoort. Allemaal combinaties die door de heren in kwestie als volwaardige, naast elkaar staande groepen beschouwd worden. Of daar nu een dEUS tussen zit, of niet. Een houding waar de lui van de platenmaatschappij een punthoofd aan overhouden.
En nu is er dus 'Everyday l wear a greasy black feather on my hat'. Niemand schijnt precies te weten waar die titel voor staat, dus houden we het maar op de verzuchting van een Sioux die bij Exxon werkt en vestimentaire aanpassingsproblemen heeft. Daar moet wel blues van komen, maar eerst brengen wij het slechte nieuws. Niet onze gewoonte, maar zij zijn begonnen: opener 'Love 609' is allesbehalve een appetizer. Wel een vervelende, lawaaierige vingeroefening met een snerpende sax, en met vermoeiende ritmewisselingen. Van ver heeft het iets van een Zappaiaans arrangement, van nabij is het het soort cerebrale muziek waarover gepraat wordt in bepaalde bruine kroegen. Het langdradige 'Bombo' lijdt aan dezelfde aandoening en verder zijn alle korte instrumentale tussendoortjes - zoals 'Canto Hondo' - gewoon overbodig wegens totaal oninteressant.
Gelukkig is er ook volop goed nieuws. In de eerste plaats 'Moondog', dat zich na een haperende intro ontwikkelt tot een krachtige song met zwalpende gitaren, die trouwens niet uit de toon zou vallen op 'Worst case scenario'.
'TV song', dat over kastje-staren als pijnverzachter gaat, kent u, ironisch genoeg, al van de televisie. Een bijzonder fraaie single, met de groep op volle sterkte, en Tom Waits' 'Martha' dicht in de buurt. De invloed van Waits is trouwens alom duidelijk. Vooral 'Moondance' kon zo uit 'Swordfishtrombones' komen, met die gebarsten stem, het hinkende ritme en de gammele percussie.
undefined