Review: Moondog - The Viking of Sixth Avenue

Vraag de gespecialiseerde muziekliefhebber of-ie Moondog kent (echte naam: Louis Thomas Hardin, 1916-1999, blind sinds zijn zestiende toen een staafje dynamiet in zijn aangezicht ontplofte), en de kans is groot dat hij/zij iets murmelt over het werel...

Charlie Poel

Vraag de gespecialiseerde muziekliefhebber of-ie Moondog kent (echte naam: Louis Thomas Hardin, 1916-1999, blind sinds zijn zestiende toen een staafje dynamiet in zijn aangezicht ontplofte), en de kans is groot dat hij/zij iets murmelt over het wereldvreemde gedrag van de man, zijn kronkelige levenspad of de bizarre vermommingen waarin hij als zwerver door de straten van New York doolde. Over zijn muziek zult u veel minder te weten komen: die was tijdenlang heel moeilijk te vinden. Tot nu dus, want het Honest Jon's-label heeft met 'The Viking of Sixth Avenue' een dwarsdoorsnede op één schijfje bijeengebracht. Fantastisch!

Beroemde zelfverklaarde fans had Moondog bij leven & welzijn genoeg: Janis Joplin (zij coverde 'All Is Loneliness'), Bob Dylan, John Lennon, Frank Zappa, Captain Beefheart en Tom Waits bezongen in het verleden de lof van de clochard/componist/multi-instrumentalist of lieten zich door hem inspireren, jazzlegendes Charlie Parker en Lester Young waren maatjes en Leonard Bernstein en Benny Goodman prezen zijn muziek. Igor Stravinsky (yep) noemde hem voor de rechter 'een belangrijk componist' (Moondog dreigde opgesloten te worden wegens landloperij), en later zouden Philip Glass en Steve Reich de man - overigens tegen zijn zin - tot 'grondlegger van het minimalisme' uitroepen. In 1995 haalde Elvis Costello de 79-jarige Moondog naar de Queen Elizabeth Hall voor zijn Meltdown-concertreeks, bij wijlen Moondog Jr. van Stef Kamil Carlens hoeft geen tekeningetje, en van de muziek van succesvolle nieuwkomers als Sufjan Stevens en Arcade Fire lopen er zo te horen véle lijnen naar Moondog.

Om maar te zeggen dat de grotendeels instrumentale muziek op 'The Viking of Sixth Avenue' alle richtingen uitspringt. Er staan 36 (!) liedjes op de compilatie, sommige niet eens een minuut lang, al duurt het afsluitende 'Invocation' ruim tien minuten (het is een oproep om ook eens met de andere hemellichamen te communiceren): vignettes, schetsen, mini-symfonieën, madrigalen, jazzdeuntjes, folk, klassiek, chants, swing, tribal music (de jonge Louis bracht met zijn rondreizende vader-predikant geregeld tijd door bij indianenstammen, hij haalde er ook zijn artiestennaam vandaan), straatgeluiden, aanzetten tot songs en improvisaties. Opgenomen in heuse studio's of gewoon op straat, tussen 1949 en zijn laatste levensjaren in Duitsland. Gebracht op percussie en blazers, verschillende fluiten (van blok- tot dwars-) en vele zelfbedachte & -gemaakte instrumenten, zoals de trimba, de oo (die voor het eerst opduikt in 'Oo Debut'), de yukh of de tuji. Maar ook het gebrul van wilde dieren (de stad als jungle?), het rumoer van voorbijgangers of de claxon van een voorbijrijdende truck krijgen vlot hun plaats. Je próéft New York in de liedjes van deze geniale dakloze. En wanneer hij een zeldzame keer zingt (nou ja), zoals in 'Be a Hobo' of 'Enough about Human Rights', zult u een grijns niet kunnen onderdrukken. Hoe hij bijvoorbeeld met geveinsde ernst 'From One to Nine' inleidt: 'In all, I write in 27 different tempos, in this next number I demonstrate the quarterbeat tempos, one four, two four, ..., eight four, nine four. And who for, or what for? I don't know!'

De muziek van Moondog tart omschrijving - we willen er niet eens aan beginnen - maar is zo verslavend dat wij niet meer zonder ons dagelijkse shot kunnen.

(Het verhaal achter de titel, intussen? Moondog was het zo beu om met z'n wilde baard en wapperende haren steeds weer als Jezus Christus aangesproken te worden dat hij zich een complete vikinguitrusting aanschafte. Aldus getooid dwaalde hij jarenlang langs de avenues, side streets en back alleys van New York.)