Review: Morcheeba - The Antidote

Morcheeba, de band van de Britse broers Paul en Ross Godfrey, debuteerde een jaar of tien geleden met duistere triphop, maar stortte zich vervolgens op groovy popmuziek (herinner u de onweerstaanbare meezinger 'Rome Wasn't Built in a Day'), die op ...

Christophe Verbiest

Morcheeba, de band van de Britse broers Paul en Ross Godfrey, debuteerde een jaar of tien geleden met duistere triphop, maar stortte zich vervolgens op groovy popmuziek (herinner u de onweerstaanbare meezinger 'Rome Wasn't Built in a Day'), die op elke plaat net iets anders klonk. Er zijn mensen die Morcheeba net wegens die wendbaarheid een gezichtsloze groep noemen. Bullshit natuurlijk, maar die zeurkousen zullen door 'The Antidote' niet op andere gedachten gebracht worden: deze keer combineert Morcheeba psychedelische folkpop (die Moog-synthesizer! die zwevende dwarsfluit! die spacey geluidjes!) met spetterende, hartmasserende soul en het resultaat is - surprise! surprise! - tien groovy popsongs waarvan de melodieën zich al na één luisterbeurt definitief in ons hoofd gevestigd hebben (toegegeven: er is plaats). Da's vooral de verdienste van de nieuwe zangeres Daisy Martey, van het obscure elektronicaduo Noonday Underground, die haar voorgangster Skye Edwards meteen doet vergeten.

Uitschieters? Geen enkele! Of: allemaal, want ze zijn alle tien even goed. Maar alla, met het mes op de keel nomineren we 'Daylight Robbery' en 'Ten Men'. En 'Everybody Loves a Loser'. En nu we toch bezig zijn: 'Like a Military Coup' en 'Antidote' twee duetten met ene Rob Mullender. En niet vergeten 'People Carrier' dat danst op een zwierige beat van de jonge Charlatans. Enfin, u merkt het: we worden lichtjes extatisch van 'The Antidote', een plaat die uitermate geschikt is om het laatste restje lenteblues uit uw ziel te borstelen. Waar wacht u nog op?

(Morcheeba speelt op 17 juni in de Ancienne Belgique.)