Review: Mouse On Mars - Radical Connectors
Art wankers: gewoonlijk mijden wij ze als de pest, maar voor Mouse On Mars maken we graag een uitzondering. Op het hoogtepunt van de rave-hype kwam het Duitse duo Jan St. Werner en Andi Toma aanzetten met niet bepaald dansbare, maar wél zeer g...
Art wankers: gewoonlijk mijden wij ze als de pest, maar voor Mouse On Mars maken we graag een uitzondering. Op het hoogtepunt van de rave-hype kwam het Duitse duo Jan St. Werner en Andi Toma aanzetten met niet bepaald dansbare, maar wél zeer genietbare electronica: geen prettiger plaat om een katerige zondag mee door te komen dan hun 'Iaora Tahiti' uit 1995.
Anno 2004 viert MOM zijn tiende verjaardag. Eerder dit jaar liep in thuishaven Düsseldorf al een moeilijke tentoonstelling (opdracht aan de deelnemende artiesten: creëer een kunstwerk dat Mouse On Mars-muziek 'evoceert', maar gebruik géén geluiden, ahum), nu is er godzijdank ook gewoon een nieuwe cd. Op 'Radical Connector' staan negen tracks die zich, meer dan vroeger, laten beluisteren als songs, maar vrees niet: Düsseldorf's finest (na Kraftwerk welteverstaan) maken nog steeds bliep-en-kraak-pop die even hard wringt als swingt.
Opener 'Mine Is in Yours' (pássende titel) paart zeemzoete close harmonies aan vriesvakbeats, in 'Wipe That Sound' doet old skool hiphop iets onnoemelijks met Duits-degelijke robotica. Fraai zijn 'Spaceship' en 'Send Me Shivers', waarin zangeres Miobe een warm dekentje legt over het muzikale equivalent van een verhakkeld autowrak. Dat doet ze nog eens dunnetjes over in onze persoonlijke favoriet, afsluiter 'Evoke an Object': hemelse stem omzwachtelt vlijmscherpe scheermesjeselectro.
De muziek van Mouse On Mars is nog steeds meer geschikt voor een voorstelling van Anne Teresa De Keersmaeker dan voor een ordinaire dansvloer, en revolutionair zijn hun geluidsexperimenten allang niet meer, maar wij - fans van het eerste uur - blijven eraan verslingerd.