Review: Muse op Rock Werchter 2010 (Main Stage)

Met alle respect voor de liefhebbers: ons doet een optreden van Muse altijd weer denken aan een David Copperfield-show, maar dan zonder dat iemand onverhoeds het luchtruim kiest of zichzelf doormidden zaagt. Entertainend hoor, die gigantische videomuur en die wervelende lichtshow, maar wij komen toch nog altijd in de eerste plaats voor de muziek.

Noud Jansen

Het optreden

Laten we maar gelijk open kaart spelen: wij zijn geen fans. Niks mis met wat spektakel op zijn tijd, maar soms hebben we toch het gevoel dat er van Muse maar weinig overblijft zónder het spektakel, en dat die gigantische videomuur en die wervelende lichtshow slechts afleidingsmanoeuvres zijn om te verdoezelen dat Matt Bellamy's songs niet allemaal van topklasse zijn.

Niettemin: we hebben ons best staan vermaken. Met het spektakel, eerst en vooral (dat zilveren spacekostuum van Matt Bellamy! Die dubbelloops gitaar! Die kloeke grootvaderspijp van de bassist!), maar ook, zo nu en dan, met de muziek. Oké, van Matt Bellamy's dweperige pianoballads lusten wij geen droog brood, maar zijn powerriffs zijn niet zelden right on the money. Jammer alleen dat de beste riff van de avond niet van hemzelf kwam, maar van Kurt Cobain zaliger gedachtenis: ergens midden in de set kwam een flard School' voorbij, uit Nirvana's debuutalbum Bleach'.

Tevreden? Ach, Skin van Skunk Anansie stond achter ons helemaal lóós te gaan op Muse, en van de weeromstuit begint een mens dan ook maar wat met zijn hoofd te schudden. In beide gevallen: geen gezicht.

Afsluiter Knights of Cydonia' blijft ook voor niet-fans een verdomd aanstekelijk nummer. Lekker luid gespeeld ook.

That was our tribute to Millionaire' (Matt Bellamy kondigt Supermassive Black Hole' af met een compliment aan het adres van Tim Vanhamel).