Review: Naqoyqatsi

Wat ons bezielde is me vandaag de dag een compleet raadsel, maar in het gezegende jaar 1983 waren we allemaal in de ban van 'Koyaanisqatsi', een geestverruimende visuele trip van regisseur Godfrey Reggio op muziek van Philip Glass. De film had plot n...

Erik Stockman

Wat ons bezielde is me vandaag de dag een compleet raadsel, maar in het gezegende jaar 1983 waren we allemaal in de ban van 'Koyaanisqatsi', een geestverruimende visuele trip van regisseur Godfrey Reggio op muziek van Philip Glass. De film had plot noch dialogen en bestond voornamelijk uit ellenlange beeldenreeksen van landschappen, wolkenkrabbers en voortsnellende wolken, en toch zaten we allemaal geboeid te kijken, en achteraf kochten we allemaal de elpee met de repetitieve, op herhalingseffectjes gebaseerde filmmuziek (Typisch voor die platen van Glass was dat je het nooit merkte als de naald eens bleef hangen). Voor één keer kon zoiets wel, maar Godfrey Reggio wist van geen ophouden en maakte nog 'Powaqqatsi' en nu 'Naqoyqatsi'. Het nieuwe is er intussen allang af: Reggio's technieken, die in 1983 nog behoorlijk vernieuwend mochten worden genoemd, zijn intussen compleet achterhaald - je ziet ze dagelijks op televisie - en met dat irritante getjangel van Glass hebben we het intussen ook wel gehad. O ja: de titel werd, net als de titels van de vorige afleveringen, uit de indiaanse Hopi-taal gelicht en betekent strontvervelend.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234