Review: Neneh Cherry & RocketNumberNine op Pukkelpop 2014 (Castello)

Doet ze het of doet ze het niet? Ze deed het. Vandaar dat we dit verslag voor één keer aftrappen met ‘Het moment’ –daarna gaan we, beloofd, weer netjes over tot de orde van de dag.

Kristoff Tilkin

Toen Onze Vrouw Neneh Cherry – lang gewacht om die vier woorden eens na elkaar te kunnen tikken en vervolgens te kunnen wegdromen – eerder vandaag bij de prachtlurven vatte voor d’r Backstagetapes, verklapte die laatste dat de kans bestond dat haar landgenote Robyn, later met Röyksopp geprogrammeerd in de Marquee, zou langskomen om ‘Out of the Black’ mee te zingen. ’t Bleef ook voor Cherry spannend tot de allerlaatste seconde, zo bleek: toen ze het betreffende nummer uit ‘Blank Project’ aankondigde, spiedde ze richting backstage en voegde eraan toe: ‘I don’t know if she’s there.’ Maar Robyn stond er – geen evidentie: in vogelvlucht is het nog geen honderd meter van het artiestendorp naar de Castello, maar die weg ligt bezaaid met praktische obstakels. Het Pukkelpubliek kreeg daarop een wereldpremière, want de Zweedse popiconen hadden het nummer nooit eerder live gezongen. Niet dat er gelijk ook een wereldperformance van kwam: er werd alles behalve op het scherp van de snee gezongen, en ‘Out of the Black’ is sowieso geen song waarvoor men de Grammy heeft uitgevonden. Alla: Neneh en Robyn dartelden om elkaar heen als bakvissen die, nadat ze een paar fikse slokken uit een fles Amaretto achterover hadden geslagen, een slaapkamerrave in gang trappen - héérlijk om te zien.

Het concert

De rest van het concert: dik oké, maar niks waarvoor we u misselijk jaloers hoeven te maken. ‘Spit Three Times’ en ‘Cynical’ waren snedig: knallende drums en minimale elektronica van de twee heren van RocketNumberNine, en Cherry die ze met d’r stem in de tang houdt tot er iets ontstaat dat op popmuziek lijkt. Het op plaat nogal stuurloze ‘Everything’ stond er hier wel, met dat ratelende drum ’n bass-ritme – perfecte soundtrack bij de regendans van Cherry; wie zich op dat moment tussen twee tenten bevond, mocht naar z’n regenponcho tasten. Werd node gemist: het mooie ‘Across The Water’. Maar we kregen wél ‘Buffalo Stance’, in een niet eens onaardig fluojasje.

‘Some days are better than some days. Some days you just want to stay under a blanket,’ zo kondigde Cherry ‘Cynical’ aan. Maak daar gerust ‘kwartalen’ van. Of ‘decennia’.