Review: Netsky op Rock Werchter 2012

‘Netsky, ik wil uwe puppy zijn’ had een meisje met dikke viltstift op een bordje geschreven. Een ander meisje wond er minder doekjes om: ‘Pak me.’ Waaruit wij besluiten dat Boris Daenen een beetje een held is. Althans voor meisjes onder de twintig. In de Marquee kwam hij zijn nieuwe plaat ‘2’ voorstellen, en daarvoor had hij meegebracht: een toetsenist, een drummer, een emcee en een paar gastzangeressen. Resultaat: ‘n feessie.

Op de planken

Je zult maar zestien zijn, en – pakweg – een jaar geleden voor het eerst drum ’n bass hebben gehoord. En dan nog een track van een jonge dude uit fucking Edegem (een gehucht dat in de plaatselijke volksmond Tindemans-town heet). En nu sta je op je allereerste Rock Werchter tussen een stuk of twintigduizend festivalgangers je ligamenten op de proef te stellen op schijteharde drum ’n bass. En reken maar van yes dat zoiets je leven kan veranderen.

Ook voor plus-zestienjarigen viel er een en ander te beleven. MC Script jutte de horde voor zijn neus nét genoeg op, maar wist ook wanneer hij zijn muil moest houden – géén evidentie in drum ’n bass. Drummer Michael Shack (ooit een jong drumwonder bij de bluesrockers van Blue Blot, nu een monster op de digitale vellen) mepte alsof zijn leven ervan afhing, of toch zeker zijn contract. Verder tilde Diane Charlemagne ‘Wanna Die For You’ vér uit boven de plaatversie: alsof ze elke splinter die een of andere klootzak van haar hart af schampte had bijgehouden en ze in een juten zakje om haar nek bewaarde. Fuck! Ook respect voor Selah Sue, die amper een kwartier voor ze zélf op het podium van de Barn moest, nog eventjes ‘Get Away From Here’ kwam meezingen.

Nam geen wissel op de toekomst, zoals dat in CD&V-kringen heet. ‘Blijven gaan’ was het devies, ook al was het slechts etappe één van Rock Werchter. Respect, toch wel. En van die oorverdovende whooo-hooo-gezangen blijven wij kippenvel krijgen.

Hoogte- en dieptepunt

‘Love Has Gone’, de gevoelige vlammenwerper waarmee ‘2’ opent. Als dat géén single wordt, nemen wij een jaarabonnement op het nieuwe boekske van Goedele.

Krijsen, tieren, blaten: de festivalcitaten

‘Ik geloof dat jullie echt het beste publiek zijn dat ik ooit heb gehad,’ stamelde Boris na afloop. Hij méénde dat. U voelt een aanval van het zuur opkomen? De webmaster van Het Laatste Nieuws zit op u te wachten.