Review: New Pornographers - Mass Romantic

Als u wel eens bij Alexandra Colen aan de feestdis genood wordt, wist u het ongetwijfeld al, maar tv-predikant/hoerenloper/schertsfiguur Jimmy Swaggart had het in zijn boek 'Music: The New Pornography' helemaal bij het rechte eind: The New Pornograph...

Als u wel eens bij Alexandra Colen aan de feestdis genood wordt, wist u het ongetwijfeld al, maar tv-predikant/hoerenloper/schertsfiguur Jimmy Swaggart had het in zijn boek 'Music: The New Pornography' helemaal bij het rechte eind: The New Pornographers produceren verduiveld verslavende stuff: 'Mass Romantic' is één lange rush, waarin psychedelische sixtiespop, seventies-glamrock en eighties-synthwave tot felle, moderne high-definition-pop samensmelten. Neem nu de single 'Letter from an Occupant': dat is Blondie in een glitterpak; glammy bubblegumpop met messcherpe Buzzcocks-gitaren en een vrolijk dementerend orgeltje. Het nummer wordt door zangeres Neko Case de dampkring ingezongen, tot ze - terwijl de song ten prooi valt aan een vlaag van turbulentie - stevig door elkaar geschud wordt en niet meer verder geraakt dan 'It's the song, the song, the song that's shaking me'. Fan-fucking-tastisch. Dit is, heren samenstellers van Studio Brussel, wat wij op de radio willen horen.

The New Pornographers gaan voortdurend compleet over the top: ze proppen méér suikerzoete harmonieën, méér zaligmakende hooks en refreinen, en véél meer extatische hoogtepunten in veertig minuten dan in driekwart van de wereld wettelijk toegelaten is. Ze citeren zowat elke klassieke popband waarvan de naam met een 'b' begint (Beach Boys, Beatles, Bowie, Big Star, Buzzcocks, Blondie en Buggles), en spiegelen zich aan goed volk als Sloan, Supergrass en The Olivia Tremor Control. De plaat eindigt met een Canadees kinderkoor, de songs bestaan uit meer lagen dan die alle records brekende lasagna van uw tante Machteld en de gitaren moeten vaak niet onderdoen voor opstijgende straaljagers. Tijdens 'Mystery Hours' staan alle wijzertjes in het rood: we moeten denken aan Marc Bolan van T-Rex, die op de hielen gezeten wordt door de razende leden van A Flock Of Seagulls, met vuurspuwende Moogs en neuzen vol angel dust. In het crunchy 'The Body Says No' botst het beste van Redd Kross op de meest explosieve Posies, maar dan met blazers erbij.

Eigenlijk zouden de nummers van dit stel Canadezen - met die dichtgeplamuurde wall of sound, al die clashende invloeden en zoveel gestroomlijnde overdaad - moeten bezwijken onder hun eigen gewicht. Dat doen ze niet omdat The New Pornographers evenwichtskunstenaars zijn, die ervoor zorgen dat hun liedjes altijd zo catchy klinken dat iedereen ze probleemloos kan meeneuriën. Hun hyperpop zit vol tegenstrijdigheden - een smetteloos clean geluid, terwijl elke song toch volgestouwd zit met lawaaierige fuzz-gitaren, bijvoorbeeld - dat de plaat ook na tientallen draaibeurten nog niet al zijn geheimen heeft prijsgegeven.

Als u 'less is more' op uw voetzolen heeft laten tatoeëren en uw vakanties bij voorkeur mediterend doorbrengt in een slotklooster, wordt u wellicht compleet gek van deze cd. Maar voor wie nog eens echt wil kicken op een popplaat, komt 'Mass Romantic' - die twee minder geslaagde tracks ('The Fake Headlines' en 'Breakin' the Law') zien we graag even door de vingers - precies op tijd. 'Mass Romantic' is niets minder dan het geluid van de zomer, voor de gelegenheid handig verpakt in een plat doosje. Investeer nu en u hoeft de komende maanden niet meer naar het weerbericht te kijken.