null Beeld

Review: Nick Cave - Nocturama

Onlangs speelde ik alle Nick Cave-cd's op een rij - een soort survivalweekend met ingebouwde afvalkoers. Toen viel op dat 's mans recente cd's 'The Boatman's Call' en 'No More Shall We Part', hoe mooi ook, toch een beetje tam klonken in vergelijking ...

Serge Simonart

Onlangs speelde ik alle Nick Cave-cd's op een rij - een soort survivalweekend met ingebouwde afvalkoers. Toen viel op dat 's mans recente cd's 'The Boatman's Call' en 'No More Shall We Part', hoe mooi ook, toch een beetje tam klonken in vergelijking met meer perverse, dreigende, exuberante songs als 'I Had a Dream, Joe', 'Red Right Hand', 'Do You Love Me?', 'From Her to Eternity' en het nog steeds onverwoestbare 'The Mercy Seat'. Het verheugt me dan ook te melden dat 'Nocturama' (die afdeling van de dierentuin waar de nachtdieren zijn ondergebracht) naast prachtige ballads ook minstens drie fenomenale pletwalsen bevat die de setlist van Nick Cave & The Bad Seeds kunnen verrijken.

Iemand heeft ooit een hitlist van lijken in songs van Nick Cave opgesteld, gerangschikt per cd ('Henry's Dream': moordenaars (3), slachtoffers (3), verkrachtingen (2)', etc.). Ik heb het even nagekeken, en 'Nocturama' is de eerste cd van Cave waarop geen enkele misdaad of andere aberratie wordt bezongen. Niet dat onze favoriete vleermuis tegenwoordig fulltime het zonnetje in huis is: vorig jaar nog haalde het morbide 'Grief Came Riding' de cd niet omdat zelfs de Bad Seeds dat nummer 'te deprimerend' vonden. Maar toch: huiselijke vrede, innerlijke rust en echtelijk geluk zijn de thema's van bijna alle songs op 'Nocturama'. Cave in een laconiek persbericht: 'There have been no deaths or hospitalisations in the recording of this album.' Nu is dat niet noodzakelijk een zegen voor de luisteraar: ten tijde van 'Tender Prey' waren zowat alle Bad Seeds freelance of fulltime junkies, maar dat weerhield hen er niet van ons te verblijden met klassiekers als 'The Mercy Seat'.

Soms is het op 'Nocturama' haast gênant luisteren naar odes aan Mevrouw Cave. In 'Rock of Gibraltar' luidt het 'The best thing I done was to make you the one'; van 'He Wants You' is de clou dat de 'hij' Nick zelf is; 'Bring It on' bevat de bezadigde vaststelling 'This garden is our home, dear', en 'Still in Love' bevat slechts variaties op de titel.

Sommige fragiele songs op deze plaat, zoals 'Wonderful Life' en 'She Passed by My Window', zijn mooi maar tam. Op 'Bring It on', iets te traag gespeeld om echt swingend te zijn, krijgen de voortreffelijke Bad Seeds versterking van de Australische punker-op-leeftijd Chris Bailey, ooit spilfiguur van de anarchistische groep The Saints. 'There Is a Town' had op 'Henry's Dream' kunnen staan. En tien songs lang spelen de Bad Seeds zoals steeds inventief, eigenzinnig, en geen noot te veel.

De drie pletwalsen die ik Cave en z'n Seeds op de volgende tournee graag live zou horen brengen zijn, crescendo: 'Bring It on', 'Dead Man in My Bed' (een speedy, rauwe rocker over een vrouw die klaagt over haar impotente, fantasieloze minnaar), en dan de climax, de werkelijk succulente tijdbom 'Babe, I'm on Fire': zestien minuten intense, bijwijlen apocalyptische opwinding waarin Cave in niet minder dan 43 strofen allerlei weirdos beschrijft die één ding gemeen hebben: ze staan heet. En dan als eerste bisnummer graag het ingetogen, wondermooie 'Right out of Your Hand'.

Verdict: het beest is niet getemd. De verscheurde ziel is intact. 57 minuten lang bewijst Nick Cave dat gelukkige, ouder wordende artiesten niet noodzakelijk saaie platen maken.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234