Review: Nid & Sancy - Talk to the Machine

Met 'Talk to the Machine' hebben Nid & Sancy (aka Bart Demey en Tania Gallagher, zie ook Galacticamendum) hun eerste échte plaat uit: elf eigen nummers, allemaal computergestoorde electropop voorzien van soul, tragiek én humor. Demey &a...

Met 'Talk to the Machine' hebben Nid & Sancy (aka Bart Demey en Tania Gallagher, zie ook Galacticamendum) hun eerste échte plaat uit: elf eigen nummers, allemaal computergestoorde electropop voorzien van soul, tragiek én humor. Demey & Gallagher hebben het spelen met de meest uiteenlopende muziekgenres - van punk over acid tot pop - uit hun mash-up-verleden nog niet verleerd, en bovendien schuwen ze de (zelf)kritiek niet. In het nerveuze 'Out Of Town' beklaagt Demey the tragically hip die zich, luttele momenten nadat ze tot flavour of the month waren uitgeroepen, aan de verkeerde pool van de as der hipheid bevinden maar zich dat niet schijnen te realiseren, in 'No Fuck All' giert Gallagher over een punkdisco-track: 'No fuck all, no disco, no heart, no soul, no sweat, no ideas, just fucking machines!'.

Kan tellen qua introspectie, maar aan ideeën geen gebrek op deze plaat, en ook niet geheel onbelangrijk: die ideeën durven weleens te resulteren in sterke, zelfs beklijvende songs. Twee nummers verwijzen expliciet naar The Carpenters. Het bitterzoete 'Jambalaya', waarin Gallagher flarden uit de Carpenters' gelijknamige song (origineel van Hank Williams) op ingenieuze wijze lardeert met brokjes Spector-lyrics (fragment: 'Son of a gun, we'll have big fun on the bayou / da doo run run run') en het agressief-mooie 'Anorak Nervosa', een ode aan tragische heldin Karen Carpenter. 'I'm burning up can you offer some assistance' ijlt Gallagher en de rillingen lopen ons over de rug, keer op keer. Zonder meer het sterkste nummer van de plaat.

'Misunderstood' - Suicide op z'n Suicides - is dan weer een misser. We zullen Demeys tribute aan Alan Vega voor het gemak maar als een grap beschouwen. 'Talk to the Machine' sluit af met een finale van drie dance-tracks met een hoog retro-gehalte, maar het is wél drie keer raak. Haal uw verroeste smileys boven voor 'What You Want / What You Get', verf de ogen zwart voor het neurotische 'Plug & Slide' en kieper uw hele medicijnkastje naar binnen voor het daverende 'So Where's Your Acid Brother?'. Al gebiedt de eerlijkheid ons te melden dat dit nummer, ook werkt zónder drugs - zélf uitgetest!

Hun imago van outsiders zullen Nid & Sancy wellicht tot in den treure met zich meedragen - de vraag is ook of ze dat eigenlijk wel erg vinden - maar met 'Talk to the Machine' hebben ze een goeie, opvallend beluisterbare plaat afgeleverd die hun een pak nieuwe fans zou moeten opleveren én die belooft voor de toekomst. Wij houden alvast de vingers gekruist.