Review: 'Nieuwe buren' op VIJF

Nog voor er een minuut van ‘Nieuwe buren’ vertoond was, werd her en der de vraag geopperd of het programma armoede niet zou gaan banaliseren. We hebben al slechtere vragen gehoord. 'Bestaan er écht geen slechte vragen?' om er maar één te noemen.

De mensen bij 'Netwerk tegen Armoede' bleven er eerder hoopvol onder: misschien kan dit programma de ogen van het grote publiek openen? Armoede is nog altijd een groot taboe en er leven veel meer mensen onder de armoedegrens dan je zou denken. In Brussel zelfs 1 op 3. Wij zijn als kind echter in een ketel met onvooringenomenheid gevallen, dus éérst kijken vanuit onze kringwinkelzetel en dan pas oordelen. Karen Damen en James Cooke, armoezaaiers van dienst, moesten het een maand met een kleine 800 euro stellen, en dat wilden we wel eens zien.

Nou. ‘Rijk ben je als je met de wereld deelt en met je glimlach harten steelt’ hoorden we de begingeneriek blèren. We twijfelden nog of de makers afgelopen zomer eindelijk hun master Ironie hadden behaald of gewoon een tikje wereldvreemd zijn. Ondertussen lagen in menig woonkamer ongetwijfeld een aanzienlijke hoeveelheid niet-gepedicuurde tenen in een stevige krul. Karen en James leefden volgens de voice over beiden volgens het 'work hard, play hard'-principe. Goed voor een kotske in onze mond en een opspelend trauma van onze tijd op Tinder. Daar stond 'work hard, play hard'-volk synoniem voor 'rotverwende patsers die alle contact met de realiteit gaandeweg verloren waren'. Het was hopen dat de twee uitverkorenen het nog niet tot dat stadium geschopt hadden.

'Nieuwe buren' focust in de eerste aflevering nog op de praktische kant van armoede: hoe richt je een huis in als je maar 1000 euro budget krijgt? Met dat geld kan je nog relatief gemakkelijk een - toegegeven: erg bescheiden - inboedel kopen. Er moesten geen moeilijke afwegingen gemaakt worden: koop ik een microgolfoven (want enorm praktisch) óf koop ik speelgoed voor mijn kind (want verstoppertje spelen met jezelf in een quasi leeg huis gaat al snel vervelen). Wat ons deed denken: houdt armoede niet meer in dan naar de Kringwinkel gaan in plaats van naar de Deense designwinkel? Als je maar een maand ‘arm’ bent, kan je trouwens gerust alle grote onvoorziene kosten een maandje uitstellen. Fiets gepikt? Nog twee weken met de bus en dan zien we wel. Winterjas nodig? Nog een week drie truien over elkaar dragen en dan zien wel. In 'Nieuwe buren' leek armoede een puzzel (zo eentje voor kinderen vanaf 6 jaar) waarbij niet eens een paar stukjes ontbraken.

Misschien pinnen we ons te hard vast op het geld, kan zijn. Als we 'Nieuwe buren' niet als realityreeks bekijken maar als doordeweeks VIJF-vertier is er weinig kritiek te leveren. De vriendschap tussen Karen en James spat van het scherm en het doet deugd om James af en toe Karen te horen aanmanen tot kalmte en iets meer realiteitsgevoel. 'Gij dacht dat we in een nieuwbouw zouden zitten of wat?'. Als je het zo bekijkt, is het format 'Nieuwe buren' zo oud als de straat. Haal mensen (en dan liefst mensen met het hart op de tong) uit hun comfortzone en je kan er gif op innemen dat het tv oplevert waarvan het moeilijk wegkijken is. Maar het is niet omdat je niet kan wegkijken, dat je niet af en toe meewarig met je hoofd kan schudden, natuurlijk.


Quote

'Hier, Josje!' - James Cooke over een schminkpop met blauw haar in de kringwinkel. De sfeer zat goed.


Tweet

De perstekst bij 'Nieuwe buren' las: 'Ze willen aan de lijve ondervinden wat voor meer dan 100.000 Belgen een keiharde realiteit is'. Hilarisch. Keiharde realiteit. Ik ben in de war. Stuur hulp.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234