null Beeld

Review: Nine Inch Nails - With Teeth

Het was andermaal vijf jaar wachten op de nieuwe Nine Inch Nails en 'With Teeth' is - wat moet een mens anders met zoveel vrije tijd - nog maar eens de weerklank van een pikzwarte depressie, getuige titels als 'Love Is not enough', 'Every Day Is Exac...

Het was andermaal vijf jaar wachten op de nieuwe Nine Inch Nails en 'With Teeth' is - wat moet een mens anders met zoveel vrije tijd - nog maar eens de weerklank van een pikzwarte depressie, getuige titels als 'Love Is not enough', 'Every Day Is Exactly the Same' of 'The Line Begins to Blur'.

Maar op de hoes staat 'With Teeth', met tanden, wat zou dat te betekenen hebben? Dat Reznor de donderwolken niet langer met de fles maar met de blote hand te lijf gaat, onder andere. Dat hij intussen weet dat hij een controlefreak is, dat hij songs kan schrijven die Johnny Cash bevallen, dat hij stinkend rijk is, en dat hij fans heeft die bereid zijn een heel jaar zakgeld op te sparen voor een ticket voor een NIN-concert. Kortom: hij weet dat hij Trent Reznor is, en slaat niet langer als een windhond voor zichzelf op de vlucht.

Er is nog iets veranderd. Ten tijde van 'The Fragile' schreef onze fijne collega (gvn): 'Nine Inch Nails is één van die groepen die, al zouden ze de beste drummers ter wereld rond zich kunnen verzamelen, nog met een drummachine zouden werken'. De beste drummer ter wereld is al een vlotte vijftien jaar Dave Grohl, en die speelt mee op 'With Teeth'.

De plaat begint met 'All the Love in the World', dat hinkt op een averechtse, aan Richard D. James schatplichtige drumtrack waar een gitaar doorheen jankt. Reznor komt op handen en voeten binnengestrompeld: 'Hiding in the crowd, I'm all alone / No one's heard a single word I've said'. Live-drums nemen het halverwege over, Reznor zet het op een brullen en schreeuwt zijn eigen backings: 'Why do you get all the love in the world?' Een melancholische piano trekt de song over de streep. Niks opgelost, maar wel alvast één topper in the bag.

Meer geschreeuw en geweld in 'You Know What You Are?'. Er wordt aan knoppen gedraaid tot er stoom uitkomt, maar verder dan een doorslagje van 'vroeger en beter' komen Reznor en producer Alan Moulder niet.

Het is even doorspoelen naar de volgende aangename verrassing (drie songs meer bepaald, waaronder de huppelende maar wat matte single 'The Hand that Feeds'): 'Every Day Is Exactly the Same', eindelijk nog eens een monsterlijke hap troost en perspectief voor al wie niet Samson of Gert heet. 'I believe I can see the future,' steekt Reznor hoopvol van wal, maar daarmee zit het heuglijke nieuws er meteen op: 'Because I repeat the same routine / I think I used to have a purpose / And then again that might have been a dream'. Er zit een industrial-beat onder, en op de achtergrond wordt een flink eind weggefiept, maar net zoals bij het beste van Nirvana, The Cure of - hopla, waarom eens geen lans gebroken - Dwight Yoakam, wordt hier bewezen dat geen enkele hoeveelheid lawaai in staat is een uitzonderlijke song in de weg te zitten.

Dansbaarder dan in 'Only' hebben we Nine Inch Nails nooit bezig gehoord, maar er gloort dan ook iets aan het einde van de tunnel ('Less concerned about fitting into the world / Your world, that is'), 'Sunspots' is alleen al de moeite waard omdat een stofzuiger er de hoofdrol in speelt, maar het absolute hoogtepunt krijgen we net voor de eindstreep: 'Right where It Belongs'. Reznor alleen aan de piano, ingetogen en op z'n breekbaarst. Met nog een halve minuut te gaan, gooit hij live-applaus in de mix, en telkens als wij het horen, applaudisseren we mee.

De extra track die de plaat afsluit heet 'Home'. Reznor is thuis, de demonen zijn bezworen. 't Is een dun conceptje waarmee Reznor zich weliswaar uit zijn eigen depressie gemusiceerd heeft, maar dat geenszins de universele troost van 'The Downward Spiral' evenaart. Maar geen gezeur: 'With Teeth' bevat een half dozijn sterke songs, en 'Right where It Belongs', zou dat iets voor Neil Diamond kunnen zijn, Rick Rubin?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234