null Beeld

Review: Noah and the Whale op Pukkelpop 2011 (Marquee)

Synths en ukelele twijfelden tussen catchy en kitschy, de basbeat muilde de jaren 80, en frontman Charlie Fink - zijn uit de eighties meegegapte grafstem deed soms denken aan die van Robin Proper-Sheppard van Sophia - rolde gezwind door de set. Rücksichtslose stompers, folk met Fleet Foxes op coke-samenzang, en sympathiek knikkebollende luisterliedjes: Noah and the Whale kon ons krijgen.

jm

Genre?

Synthfolkrock met niets kwaads in de zin.

Hoogtepunt?

'Blue Skies', de in een klassiek gilet gewurmde break-up song? Of 'Give It All Back', de jongensachtige duik in een slotgracht waar al je jeugdherinneringen baantjes trekken? Doe toch maar '5 Years Time' - hupse sing-a-long voor lachebekjes.

Dieptepunt?

Tijdens 'Tonight's the Kind of Night' - très glammy, très jaren 80 - viel een set boxen uit. Waardoor we alleen nog bassen voelden waarbij een beetje teelbal het stante pede op indalen zette, maar géén zang hoorden - bummer.

Blikvanger?

Allemaal zaten ze classy in het pak, als waren Noah en zijn Whale kantoorpikken van een ratingbureau die tijdens de koffieklets net een goeie Herman Van Rompuy-mop gehoord hadden. Maar er kan er maar één de winner zijn: met de druk method actende bassist Matt Owens, bijgenaamd Urby Whale, willen wij wel eens een trappistje delen.

Quote?

'I was told this is the best festival in the world' - stróperig, Charlie! Maar wel waar, natuurlijk.

Applausmeter

undefined

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234