Review: Noah and the Whale op Pukkelpop 2013 (Main Stage)

Troubadours die Mumford & Sons toch wat blasé vinden en houden van een lekker Absynthe Minded-viooltje: Noah and the Whale is uw nieuwe lievelingsgroep, Charlie Fink uw stiekeme man crush.

De songs: franjeloze folkpop ('Tonight's the Kind of Night'), gitaarballads met smaak ('Life Goes On') en gezellige country aan het haardvuur ('Blue Skies'). Luchtig, leuk: u zal er uw levenspad niet voor omgooien, maar 't is aangenaam wanneer het zonnetje schijnt. 'Heart of Nowhere' - óveral gezocht naar Anna Calvi, maar we hebben haar niet gevonden - deed harder z'n best: zoals een lastig kind aan mama's rok, zo blééf het nummer maar aan onze gevoelige snaar trekken. 't Is mooier mét Anna.

'Tussen stadion en berghut'

Het hoogtepunt kwam er met 'Give a Little Love', een donkerder affaire (dachten wij daar aan The National?). Veel had dat nummer niet nodig: een pissige piano die naar onze ziel boorde en een viool die er de eelt vanaf wilde schrapen. Verloren moeite - na GY!BE gisteren krijg je dat ding nooit meer proper - maar wij stellen het op prijs. Bonuspunten ook voor die knetterende gitaarsolo, die als een staaf dinamiet in het gat van de set stak. Een knal net wanneer de verveling om de hoek loerde.

Noah and the Whale zat ergens tussen stadion en berghut: denk aan een opgeleukt Bright Eyes, Drive-By Truckers met bloemetjes, Springsteen vanuit de ligstoel. Zij slaan geen wonden, maar wrijven over uw bolleke. Kan deugd doen.

Een minuut of drie vóór het concert loeide 'Bohemian Rhapsody' in een instrumentale, orkestrale versie door de speakers. Het gevolg: dansende rokdragende venten, muilende veertigers en luid meezingende mannen in bottines. De sfeer zat goed.

Dansen zonder schaamte zat er nog niet in, maar de benen werden gestrekt en hier en daar zagen wij al iemand stretchen. Speelt Major Lazer straks?

'Great singing on 'Bohemian Rhapsody', you guys sounded excellent. Maybe we should put that back on again?' Technische problemen konden Charlie Fink niet uit zijn lood slaan.