Review: Noel Gallagher's High Flying Birds op Rock Werchter 2012

Het gonsde backstage al even van de geruchten dat Vincent Kompany (voor de niet-voetbalfans: de aanvoerder van onze nationale ploeg én van Gallagher's ploeg Manchester City) zijn opwachting zou maken tijdens de show van Noel Gallagher's High Flying Birds. Waar rook is, is doorgaans ook vuur: voor één keer geen Luc Janssen als aankondiger, maar een in Man City-outfit uitgedoste Kompany mocht de honneurs waarnemen.

Stijn Van Osch

Ere wie ere toekomt, als songwriter kent Gallagher zijn gelijke niet. Toen Oasis nog leefde, tekende hij al voor het overgrote deel van de hits, en ook met zijn High Flying Birds heeft hij na één plaat een backcatalogue verzameld waar veel andere bands jaloers op zouden zijn: 'Dream On' kan moeiteloos wedijveren met het beste dat Oasis ooit uitbracht, en, hadden we niet beter geweten, we zouden zweren dat 'The Death of You and Me' uit de hoogdagen van de broers stamde. Niet dus. Tijdens 'If I Had a Gun' kreeg de romanticus in Noel Gallagher vrij spel en toonde hij dat de dog days finaal voorbij zijn. In 'AKA... What a Life!' meenden we een gelukzalige grijns op 's mans gelaat te ontwaren. Hij zag dat het goed was.

Maar! Een goeie zanger zal Noel Gallagher allicht nooit worden. Toegegeven, hij was vandaag niet goed bij stem, maar er is een reden waarom zijn broer Liam ten tijde van Oasis de meeste zangpartijen voor zijn rekening nam. Een hele set worstelde hij met zijn stembanden, zelfs nadat hij halverwege de set het geluidsniveau van zijn microfoon had laten bijstellen. Tijdens afsluiter 'Don't Look Back in Anger' was hij zichtbaar opgelucht door het luidkeels meebrullende publiek.

Veel Oasis-fans op de wei voor de Main Stage, zo leidden wij af uit de veelheid aan weinig inspirerende bordjes genre 'I might look back in anger if you don't play wonderwall'. Gelukkig ook een aantal voetbalfans die wel origineel uit de hoek kwamen: 'Dream on, Spain. Balotelli for the win!' Wij hopen mee.

Het afsluitende Oasis-tweeluik 'Little by Little' en 'Don't Look Back in Anger' werd luidkeels meegebruld en zorgde voor meer dan één kippenvelmoment.

Krijsen, tieren, blaten: de festivalcitaten

'Where are you going? Don't fuck off. It's gonna get really good now.'Het moge duidelijk zijn: een concert van Noel Gallagher verlaten vooraleer hij zijn laatste noot gespeeld heeft, dat doe je niet ongestraft.