Review: Nona Mez - Cast in Concrete

Nona Mez, alias Geert Maris (die met Fungus ooit op een haartje na de finale van de Rock Rally miste), is de do it yourself-aanpak zeer genegen: hij neemt zijn platen in zijn huiskamer op en brengt ze zelf uit. Aan 'Cast in Concrete' is dat ook een...

Christophe Verbiest

Nona Mez, alias Geert Maris (die met Fungus ooit op een haartje na de finale van de Rock Rally miste), is de do it yourself-aanpak zeer genegen: hij neemt zijn platen in zijn huiskamer op en brengt ze zelf uit. Aan 'Cast in Concrete' is dat ook een beetje te zien: godlieveheer, wat een foeilelijke hoes, zeg! Als we een jaar geleden niet gevallen waren voor zijn debuut 'Songs of Leaving', we hadden het ding met geen tang aangeraakt.

Op de muziek valt gelukkig minder af te dingen. De sobere nummers, met zelden meer dan piano, gitaar en een paar spaarzame tikken op de drums, zijn beïnvloed door les fleurs du mal die Nick Drake tijdens zijn korte leven geplant heeft. Niet dat 'Cast in Concrete' de ideale soundstrack voor uw zelfmoord is: er glimt altijd minstens een vonkje hoop, zie bijvoorbeeld 'As for You', 'All or Nothing' of het gedreven 'Her Window'. Op de cd staan ook drie duetten met Pascale Dereeper. Vooral 'Roseanne' en 'Near at Hand' laten ons zachtjes dromen van een plaat met Nona Mez in de rol van Gram Parsons en Dereeper als zijn Emmylou Harris.

Rep uw door tomatenroomsoep, gebraad met groentenkrans en kerststronken verdikte kont naar de winkel: 'Cast in Concrete' is een geknipte troostbrenger tijdens barre winternachten.