Review: Nova Mob - The Last Days of Pompeii

Voor de achterblijvertjes: Nova Mob is de groep waarmee ex-Hüsker Dü-drummer Grant Hart al een paar jaar optrekt. Voor de volslagen Marsmannetjes onder u: Hüsker Dü was, lang voor uw komst, een van de beste gitaargroepjes die het post-punkse Amer...

Voor de achterblijvertjes: Nova Mob is de groep waarmee ex-Hüsker Dü-drummer Grant Hart al een paar jaar optrekt. Voor de volslagen Marsmannetjes onder u: Hüsker Dü was, lang voor uw komst, een van de beste gitaargroepjes die het post-punkse Amerika ooit kende.

Wat u allemaal hoort te weten: Hüsker Dü splitte indertijd - werd gefluisterd - vanwege de heroïneverslaving van Hart. Ondertussen is hij van die rotzooi verlost, maar toen ik hem vorig jaar ontmoette, rookte hij op één avond een klein bos geestesverruimende bomen op. En dat vertaalt zich nu in 'The Last Days of Pompeii', een rock-opera. 'Pompeii' is Harts privé-speeltuin: hij voert er kolossale legers aan, doet hele Armada's zinken, volkeren verhuizen, laat Marlboro's in joints veranderen, vliegt zonder raket naar de maan en terug. En maakt muziek waarbij je spontaan begint te hallucineren. Hart laat zich onder luid tromgeroffel inhalen, zijn avonturen door laaiend enthousiaste radioverslaggevers becommentariëren, en overdrijft soms: door een teveel aan geheimzinnigdoenerij en mythische vertelzucht leunt een kwart van 'Pompeii' sfeergewijs beangstigend dicht aan bij 'Atlantis' van onze minder goede vriend Donovan (hoor vooral: 'Space Jazz'). Een kwart is veel, maar in dit geval te verwaarlozen. Want de negen overblijvende luchtkastelen zijn zeer mooi tot buitengewoon prachtig: van het forsgedrumde 'Admiral of the Sea' over de Hüskeriaanse 'Where You Gonna Land' en 'Wernher Von Braun', tot Zomerse Zondagpop als 'Lavender and Grey'.