Review: Oasis - Heathen Chemistry

Hoge bomen vangen veel wind, en grote muilen ook. De Gallaghers moeten dus niet verbaasd zijn als de volksstammen vijanden die ze door de jaren heen gemaakt hebben, kwijlen van leedvermaak als Oasis een middelmatige plaat maakt.
'Heathen Chemistry'...

Serge Simonart

'Heathen Chemistry' is hoe een plaat klinkt van een gigant die niets meer te bewijzen heeft. De plaat werd geproducet door 'the band', altijd een slecht teken; de overmoed van egotisten die denken dat ze het allemaal alleen kunnen. Het resultaat is dat de loodzware wall of sound van 'Be Here Now' godzijdank is afgebouwd, maar dat de plaat ook niet zo goed klinkt als 'What's the Story, Morning Glory?' of 'Standing on the Shoulders of Giants'.

Het centrale probleem van Oasis is de metaalmoeheid die je als luisteraar (verstokte fans daar gelaten) voelt als wéér eens zo'n bonkend gitaarnummer aangeheven wordt en Liams indrukwekkende maar soms monotone geloei inzet. Dat bezwaar smelt alleen bij de allerbeste songs weg. Dat zijn er vier, in deze volgorde: 'Little by Little' (een klassieke song met alle erop en eraan, gezegend met een knap en meezingbaar refrein), 'Stop Crying Your Heart out' (prachtige melodie, John Lennon waardig), 'The Hindu Times' (een nummer dat nooit een single had mogen zijn, want het is een groeier, en een single behoort instant appeal te hebben) en 'Born on a Different Cloud' (in wezen een als psychedelia vermomde simpele blues, maar goed voor vijf minuten speelplezier). Bijna alle andere songs hier zijn potente, swingende, rechtvoorderaapse rock, of, in de onsterfelijke woorden van Liam, 'twelve inch cock-swinging rock 'n roll'. Maar ze zijn ook onderling inwisselbaar, en die té rechtlijnige muur van ouderwetse gitaren gaat op de duur vervelen.

'Force of Nature' vind ik, met alle respect, een monotoon zaagnummer, ook al wordt het hyperpotent gezongen door The Chief. 'Hung in a Bad Place' (een song van nieuw groepslid Gem Archer) is te rechtlijnig. En 'A Quick Peep', een flard van een middelmatige jamsessie, hoort niet thuis op een volwaardige cd. Rest: wat boeiende maar niet uitzonderlijke psychedelia ('(Probably) All in the Mind') en Noels vrolijke, McCartneyiaanse ode aan z'n nieuw lief, 'She is love'. O, bijna vergeten: Liams pennenvruchten zijn niet zo slecht als je zou vrezen 'Songbird' ('It's about a bird who sings', was Liam's behulpzame toelichting terzake). Maar had Noel ze opgenomen als iemand anders dan our kid ze had geschreven? Nou ja, 'geschreven': naar verluidt neuriede Liam de melodie van 'Songbird' voor aan Andy, die er op gitaar de akkoorden bij zocht.

'Heathen Chemistry' is een goeie plaat zonder uitschieters: een acht. Maar wie graag schamper doet over Oasis: ik wacht nog steeds tot The Strokes en andere White Stripes songs schrijven van het kaliber van 'Champagne Supernova', 'Cast no Shadow', 'Don't Look Back in Anger', 'Wonderwall', 'The Masterplan' of 'Live Forever', en ik wacht nog altijd op een nieuwe jonge groep met een zanger als Liam Gallagher, en evenveel charisma als de broertjes Gallagher. En ik zeg, met spijt: ik vrees dat het verhaal van Oasis langzaamaan verteld is, maar ze hebben me in ieder geval de voorbije tien jaar niet verveeld. Oasis zullen worden zoals de Rolling Stones: iedereen zal naar hun optredens gaan kijken (de Engelse tournee was op één dag uitverkocht), maar niemand wil dat ze veel nummers van hun recentste platen stoppen.Na tien beluisteringen van deze plaat was ik in ieder geval toe aan wat de Gallaghers 'weird fooking Radiohead indie fooking cuntybollocks rubbish' noemen.