Review: Ocean's Eleven

Regisseur Steven Soderbergh wou na het gewichtige drugsepos 'Traffic' even stoom afblazen met een 'vederlichte en sprankelende film die geen enkel sociaal belang heeft en alleen maar wil entertainen,' - en dat is precies wat 'Ocean's Eleven' is gewor...

Erik Stockman

Regisseur Steven Soderbergh wou na het gewichtige drugsepos 'Traffic' even stoom afblazen met een 'vederlichte en sprankelende film die geen enkel sociaal belang heeft en alleen maar wil entertainen,' - en dat is precies wat 'Ocean's Eleven' is geworden. Zelfs een dagje op een heet Jamaïcaans strand met een knoert van een joint in de ene en een koude margarita in de andere hand is minder ontspannend dan deze heerlijk frivole, vlekkeloos in beeld gezette en perfect getrimde film over een stel luimige gangsters die een uitgekookt plan bedenken om drie casino's in Vegas leeg te roven. Het plezier zit 'm natuurlijk in het feit dat de gangsters in kwestie worden vertolkt door fotogeniek volk als George Clooney, Matt Damon, en Brad Pitt - vooral die laatste munt uit als Clooneys vraatzuchtige, in uitzinnige kostuums gestoken criminele spitsbroeder. Of 'Ocean's Eleven' veel gemeen heeft met de beruchte rat pack-klassieker uit 1960 met Frank Sinatra, Dean Martin en Sammy Davis Jr. - iedereen praat erover maar niemand heeft hem gezien - zou ik echt niet kunnen zeggen, maar Soderberghs remake doet wél erg sterk denken aan die populaire Britse caper-filmpjes waar Michael Caine in de jaren zestig een patent op leek te hebben. Een ingenieus boevenverhaaltje, een scheutje romantiek, een soeplepeltje comedy, een vingerhoedje spanning, en vooral veel fun - daaruit bestond de magische formule van films als 'Gambit' en 'The Italian Job', een formule die hier door Soderbergh perfect wordt gevolgd. Don Cheadle praat zelfs met een aan Caine herinnerend Cockney-accent en de sfeervolle soundtrack had van de jonge John Barry kunnen zijn. Het maakt van 'Ocean's Eleven' een aangenaam gedateerde film. Erg lang nagloeien doet 'Ocean's Eleven' niet en een ziel zit er ook niet in, maar daar zaten we in dit geval ook niet echt op te vlassen. En of Soderbergh nu een briljant cineast is, of een kameleon zonder eigen smoel, daar zijn we ook nog niet helemaal uit. Maar zolang hij volmaakt onderhoudende filmpjes als 'Ocean's Eleven' blijft draaien, heeft hij onze sympathie.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234