null Beeld

Review: Orchestre Baobab - Specialist in All Styles

Onze favoriete danstent van het moment is de bloedhete Baobab Club in Dakar, Senegal, waar wij ons nacht na nacht overgeven aan een mix van afropop, latin en ranke negerinnen. Lucky bastard? Nee hoor: voor nog geen twintig euro wordt ook ú er vaste ...

Onze favoriete danstent van het moment is de bloedhete Baobab Club in Dakar, Senegal, waar wij ons nacht na nacht overgeven aan een mix van afropop, latin en ranke negerinnen. Lucky bastard? Nee hoor: voor nog geen twintig euro wordt ook ú er vaste klant; zoveel kost de cd 'Specialist in All Styles' van Orchestra Baobab.

De echte Baobab Club is al jaren dicht, maar het elfkoppige huisorkest heeft na vijftien jaar radiostilte - in navolging van de Buena Vista Social Club - nog eens een plaat opgenomen. De vergelijking met de Cubaanse sonero's is niet toevallig: ze delen hetzelfde label (World Circuit), dezelfde producer (Nick Gold) en dezelfde muzikale smaak. Zelfs de weergaloze Ibrahim Ferrer zingt mee op deze plaat.

'Hommage à Tonton Ferrer' is overigens één van de hoogtepunten; een slepend lied waarin drie verschillende Afrikaanse melodieën naadloos overgaan in de Cubaanse klaagzang van Ferrer. Ook co-producer Youssou Ndour doet op het nummer iets wonderlijks met zijn stem, maar hij had dan ook iets goed te maken; uitgerekend door zijn succes zorgde was Orchestra Baobab in de jaren tachtig uit de mode geraakt.

In 'Bul Ma Miin' lopen twee ritmes over elkaar heen: het ene slepend als salsa, het andere galopperend als ska. De gitarist kiest voor snel en huppelt staccatogewijs moeiteloos Hank Marvin van The Shadows achterna. U moet het gehoord hebben om te weten dat het niet vreemd klinkt.

Nog zwieriger zijn 'On verra ça', 'Jiin ma, jiin ma' en 'El son te llama': partynummers met Caraïbische inslag waarop elke ongeoefende westerse heup zichzelf uit de kom danst. Maar het kan ook ernstig: de dood van vader bezingen in een statige ballade die zo schaars georkestreerd is dat je zou zweren dat The Bad Seeds aan zet zijn, bijvoorbeeld ('Dée moo wóor'). Of: in een soepele swing fulmineren tegen corrupte koranscholen die jonge jongens de straat op sturen om te gaan schooien ('Ndongoy Daara'). Het soort teksten dat in La Rocca niet elk weekend door de boxen schalt, quoi.

Orchestra Baobab was jarenlang een van de populairste en bestbetaalde dansorkesten van West-Afrika. Op 'Specialist in All Styles' hoor je waarom: 't zijn verdomd vindingrijke vakmannen die de afro-cubaanse muziek een extra dosis afro ingespoten hebben en zo een heel eigen genre uitgevonden hebben. Bovendien ruiken ze een good time van op kilometers afstand en hebben ze meer soul in een luttel haarkroesje dan Britney Spears in haar hele postuur. Op donderdag 7 en zondag 10 november doet Orchestra Baobab respectievelijk de N7 in Eeklo en de Botanique in Brussel aan. On verra, on verra ça!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234