Review: Original Soundtrack - Lost in Translation

In 1991 had Kevin Shields 17 (zeventien!) sound engineers, tonnen noise, en alle beschikbare effectpedalen nodig om de mensheid de onvolprezen cd 'Loveless' te schenken, tevens de zwanenzang van zijn groepje My Bloody Valentine. De legende wil dat hi...

In 1991 had Kevin Shields 17 (zeventien!) sound engineers, tonnen noise, en alle beschikbare effectpedalen nodig om de mensheid de onvolprezen cd 'Loveless' te schenken, tevens de zwanenzang van zijn groepje My Bloody Valentine. De legende wil dat hij sindsdien onafgebroken aan een opvolger voor 'Loveless' sleutelt.

Of dat waar is, weten we niet. Het enige wat we met zekerheid kunnen zeggen is dat Shields voor de original soundtrack van Sofia Coppola's nieuwste film 'Lost in Translation' vier nieuwe nummers heeft geschreven. Zelfs als men weet dat hij tegenwoordig net iets minder revolutionair knerpt en bliept dan in zijn beste MBV-dagen, mag men dat bijzonder goed nieuws noemen. En het wordt nog beter: de nummers ('City Girl', 'Goodbye', 'Ikebana' en 'Are You Awake?') lossen de hooggespannen verwachtingen moeiteloos in.

Maar ook zónder het kwartet Shields-songs zou 'Lost in Translation' een juweeltje van een soundtrack zijn geweest. Tussen 'Intro/Tokyo' en een door Bill Murray uiterst vals gezongen 'More Than This' (de ghost track, jawel, bekend van Bryan Ferry & Roxy Music) volgt een bijna perfect parcours van wazige droompop en ambient: klassiekers als 'Sometimes' van My Bloody Valentine en 'Just Like Honey' van The Jesus & Mary Chain, bijvoorbeeld - een waas van ruisende gitaren en kundig verstopte popmuziek - of de gruizige techno van 'Girls' van Death In Vegas. Op de bijdragen van Sébastien Tellier ('Fantino'), Squarepusher ('Tommib') en Air ('Alone in Kyoto') klinken de noise en de weerhaken subtieler, maar het zijn versteende oren die immuun kunnen blijven voor zoveel bevreemdende schoonheid. De perfecte soundtrack voor de film én voor uw huiskamer.