Review: Out Hud - S.T.R.E.E.T. D.A.D.

Mocht 2002 de geschiedenis ingaan als het jaar waarin ook de meest obscure muzikale trends uit de jaren tachtig gerecycleerd werden, dan was Out Hud ongetwijfeld dé groep van vorig jaar. Op 'S.T.R.E.E.T. D.A.D.' - in november verschenen, maar pa...

Herbert Struyf

Mocht 2002 de geschiedenis ingaan als het jaar waarin ook de meest obscure muzikale trends uit de jaren tachtig gerecycleerd werden, dan was Out Hud ongetwijfeld dé groep van vorig jaar. Op 'S.T.R.E.E.T. D.A.D.' - in november verschenen, maar pas vorige week bevrijd uit de high-tech frisbie-collectie van ons dochtertje E. - beperken de vijf New Yorkers zich niet tot één of twee subgenres, maar lenen ze volop van ál hun favoriete eighties-bands: de post-punk van Joy Division, de new wave van New Order, de art-funk-punk van Gang Of Four, de industriële noisecollages van Cabaret Voltaire, de noiserock van Sonic Youth, de proto-hiphop van ESG, de disco-not-disco van Arthur Russell en de acid house van Phuture, allemaal passeren ze de revue. Het lijkt wel alsof alleen de hair metal weer straal genegeerd werd, al kunnen de gitaarfans toch nog hun hart ophalen met een paar flarden van de festivalweidesound waarmee The Edge zo omstreeks 1983 uw voetbalkapsel (vorne kurz, hinten lang - u was toen al hip) in de juiste plooi blies.

Op papier lijkt zo'n mix van stijlen natuurlijk nergens naar, maar 'S.T.R.E.E.T. D.A.D.' is één van die zeldzame platen die aantonen dat je de wetten van de popmuziek soms mag - of beter: moet - tarten om tot lichtjes fantastische resultaten te komen. Het geheim van Out Hud is simpel: ze verliezen nooit de groove uit het oog. Drie bandleden verdienden hun sporen bij het Californische punk-funk-collectief !!! (spreek uit als tjsik-tjsik-tjsik en denk aan Millionaire met een acute Parliament-obsessie) en leerden daar dat je muziek best complex mag zijn, dat je songs gerust onnozele titels mogen hebben (een vroege single heette 'Emperor Selassie's Morning Wood') en dat het niet uitmaakt dat je hier en daar een paar noise-bommen in je nummers dropt om te vermijden dat ze je plaat ook in trendy kapperszaken draaien: zolang er maar lekker met die ass geshaket kan worden. Zonder hun sterke grooves was Out Hud wellicht verzopen in het overbevolkte post-rock-moeras, maar op 'S.T.R.E.E.T. D.A.D.' klinken ze als sexed-up Tortoise.

In 'The L Train Is a Swell Train and I Don't Want to Hear You Indies Complain' stuurt Out Hud een monstergroove door een spiegelpaleis van Doppler-effecten, desoriënterende vertragingsmanoeuvres en echoënde dub treatments in pure On-U Sound-stijl. De gitaren in 'Hair Dude, You're Stepping on My Mystique' - met voorsprong onze favoriete songtitel van 2002 - muteren van zonnige Jamaïcaanse skank naar vonkende cirkelzaagimitaties en afgemeten funkritmes, terwijl ze rond een donkere baslijn cirkelen. Openingstrack 'Story of the Whole Thing' is trager, lijziger en beklemmender, en geeft ons telkens weer het gevoel dat we in een vliegtuig zitten dat een noodlanding moet maken bij zero zichtbaarheid.

Als we de Amerikaanse pers mogen geloven, is Out Hud in de eerste plaats een sensationele live-band. Op 31 maart kan u in de Hasseltse M.O.D. zelf gaan uitchecken of onze wilde dagdromen over een blanke, indie-versie van de go-go-bands die twintig jaar geleden in Washington D.C. de dancing feet van hun brothas & sistas de hele nacht in beweging hielden, enigszins met de werkelijkheid stroken. Wedden van wel? Voor uw elpees van Whitesnake?