Review: Outkast op Pukkelpop 2014 (Main Stage)

De geruchten die OutKast vooruit waren gesneld – de recensies van, de tweets over en de hele vibe rond de eerste optredens van hun reünietournee – voorspelden weinig goeds. Op Coachella, de première, schijnt een derde van het publiek het al afgetrapt te zijn nog vóór ‘Hey Ya!’ werd gespeeld.

Frederick Vandromme

Zover is het vandaag niet gekomen, maar OutKast dreef gedurende de eerste drie, vier songs toch vooral op zelfvertrouwen en op goodwill van het publiek. Hun zuiderse, swampy, gemoedelijk vloeiende hiphop was – goed typevoorbeeld: ‘Skew It on the Bar-B’ – voorzien van een prima flow, maar tegelijk: minder dan ‘mja, goed’ was het nooit, maar ‘onvergetelijk’ hebben we ook niemand horen zeggen. Het zijn de moeilijkste recensies.

André 3000 loopt al een paar dagen rond in Hasselt, en hij bedankte op het podium vandaag ook zijn homies van de plaatselijke ‘laundromat’. André 3000 droeg tijdens de show ook een t-shirt met opschrift ‘I Love You... Plural’, wat dan weer de geruchten – mond-tot-mond-reclame: social media van de oude school – bevestigde als zou hij zich te lande aan een triootje gewaagd zou hebben. Het oversizede gimmick-prijskaartje dat aan datzelfde t-shirt ging, doet vervolgens weer vermoeden dat het niet voor niets was geweest.

Er was veel volk komen kijken naar OutKast, maar behalve tijdens de hits – waren er allemaal: ‘Mrs. Jackson’, ‘The Way You Move’, ‘Hey Ya!’, ‘Roses’, ‘So Fresh, So Clean’ en ‘The Whole World’ – bleef dat volk wel erg beschaafd ter plaatse trappelen. We hoorden: strakke versies, een aanstekelijk enthousiast rappende Big Boi in Florida-bomma-trainingspak, maar ook veel te veel dat gewoon op band stond. En: ook los daarvan af en toe een te zoutloos klinkende song, en algeheel weinig aanvullende entertainment op het podium. Van voornoemde hits kreeg ‘Roses’ de beste versie mee, ‘Hey Ya!’ uiteraard die met de grootste respons.

OutKast op Pukkelpop: toch beter dan de gemiddelde live-ervaring van een op plaat gekoesterde hiphopgroep. Bij benadering elvendertig miljoen keer beter dan Eminem op Pukkelpop 2013.

1) ‘Roses’, voor de zin ‘Roses really smell like poo-oo-oo’ en de algemene vrolijke vibe.

2) ‘Hey Ya!, voor het groepsgevoel.