Review: Outkast - Speakerboxx/The Love Below
Toen de heren Outkast - Andre 3000 en Big Boi - beslist hadden dat ze elk eigenlijk best weleens een solo-cd wilden maken, kwamen ze op het geniale plan niet te splitten, maar beide platen gewoon rug aan rug, als de nieuwe Outkast aan de man te breng...
Toen de heren Outkast - Andre 3000 en Big Boi - beslist hadden dat ze elk eigenlijk best weleens een solo-cd wilden maken, kwamen ze op het geniale plan niet te splitten, maar beide platen gewoon rug aan rug, als de nieuwe Outkast aan de man te brengen. Dat de Beatles daar nooit aan gedacht hebben!
Big Bois 'Speakerboxxx' is de hipste en de hopste van de twee, en dient dus om op te dansen, terwijl Andre 3000's 'The Love Below' een slaapkamerplaat vol vette R&B is, waar beduidend meer op gezongen dan gerapt wordt.
Het zijn twee uitstekende platen geworden. Andre 3000 lonkt met het waarlijk taikonautische 'She Lives in My Lap' zo verleidelijk naar Prince zijn 'She's Always In My Hair' dat er wel kinderen van moéten komen, en haalt ook op de rest van z'n plaat meer dan eens z'n falsetto boven, als hij tenminste niet bezig is geniale feelgood pop te maken ('Hey Ya'), rare maar opwindende Neptunes-achtige dingen te doen met Kelis ('Dracula's Wedding'), of met Norah Jones soulvol over een akoestische gitaar hangt te chillen ('Take off Your Cool').
Big Boi opent zijn plaat dan weer met een nummer dat de Neptunes net iets te gewaagd zouden vinden: het epileptische 'Ghettomusick', half rave-anthem, half stuiterbal. Daarna trekt hij op 'Bowtie' met een legertje horns aan z'n zijde op kruistocht naar het land der onderfunkten. Bois plaat is over het algemeen wat minder spectaculair dan 'The Love Below', maar slaagt er niet in ook maar één minuut te vervelen.
Bezwaren? Welaan, ééntje dan, eigen aan alle hiphopplaten: kunnen de skits niet gewoon op een bonus-cd meegeleverd worden? Het enige waar die komisch bedoelde mini-luisterspelletjes toe leiden is een verhoogde werkdruk in de skip-toetsenfabriek.
'Speakerboxxx' en 'The Love Below' bewijzen het: segregatie wérkt - moge Outkast nog lang half gesplit blijven.