Review: Palma Violets (AB)

De redders van de indie! De bevrijders van de gitaarplaat! De nieuwe Arctic Monkeys! Eender welk beginnend garagebandje met iets minder vloeibare onverstoorbaarheid in hun aderen, had met zo’n verwachtingen al lang de pijp aan Maarten gegeven. Niet de Londense lads van Palma Violets.

Katrien Verschoren

In tijden waarin bands worden gehypet of ten onder gaan onder de golven van het woelige wereldwijde internet, vaak nog voor ze een eerste langspeler hebben uitgebracht, mocht Palma Violets zich dus tot de eerste categorie rekenen. Een vergiftigd geschenk volgens de ene, iets dat er volstrekt niets toe doet voor de andere. Ons klein geluk: wij behoren tot de laatste categorie en de mannen van Palma Violets duidelijk ook.

'Terwijl onze innerlijke punker geamuseerd en breed grijnzend stond toe te kijken, begon de kritische meerwaardezoeker in ons wat op zijn honger te gaan zitten. '

En er deed bijzonder weínig toe voor de heren. Het was het een verademing om een band te zien spelen die zich geen ene moer aantrokken van heersende live-conventies. Ze ramden als razende maniakken op hun gitaren, daarbij nonchalant eens een fout akkoord aanslaand. Ze stapten na een dik half uur al van het podium om na langdurig gejoel toch nog terug te komen voor twee nummers, waarvan één nieuw dat blijkbaar nog niet helemaal af. Ze hadden lak aan bindtekste. En last maar zeker niet least: ze diepten ‘Invasion of the Tribbles’ van The Hot Nasties (een Canadese punkband van eind jaren 70 die geen lang leven beschoren was) op uit de krochten der obscure punk en maakten er een redelijk waanzinnige cover van.

Terwijl onze innerlijke punker geamuseerd en breed grijnzend stond toe te kijken, begon de kritische meerwaardezoeker in ons – het één hoeft trouwens het ander niet uit te sluiten – wat op zijn honger te gaan zitten. Het delicate gitaarriedeltje in ‘Last of the Summer Wine’ verzoop bijvoorbeeld in een poel van feedback en distortion. De kans om ‘Step Up for the Cool Cats’ te laten opklimmen tot een zinderende climax werd volledig onbenut gelaten en het nummer ging kopje onder in de veel te luide bas van Jesson. Die nobele nonchalance waarmee ze op het podium stonden, dreigde eenheidsworst te maken van zowat alle nummers die ze speelden, hoe energetisch ze ook gebracht werden.

‘Verkrijgen van eeuwige roem’ is niet iets dat snel op het cv van Palma Violets zal prijken, al staat ‘druilerige zondagavonden opleuken met een flinke portie balorigheid’ ook niet slecht. En elke avond een verse groupie scoren is ook een verdienste op zich, het ligt er gewoon aan wat je prioriteiten zijn. Idem voor de concertganger.

De blik in de ogen van die vijf grieten na de show (zie tweet), schipperend tussen ‘Whoehoe, backstage, zouden ze daar gratis ijsjes hebben?’ en ‘Godmiljaardedju, ik heb mijn benen niet geschoren!’ komt in aanmerking voor een Nobelprijs voor Guilty Pleasures. Ik hoop dat de papa niet meer in de auto staat te wachten om hen op te pikken.

Niet in grote drommen opgedaagd. Vooral in de 20m² centraal voor het podium werd een verlengd weekend vol wafels, familie, grafzerken en Emotie-met-grote-E al kwelend en dansend van zich afgeschud.

‘I wanna be your best friend, I don’t want you to be my girl!’ ‘Best of Friends’ blijft ook live drie en halve minuten kletterende gitaren en bulderende vocalen die én door iedereen ongenadig worden meegebulkt én tegelijk een herkenningsgevoel van jewelste oproepen. Toch? Hé?