Review: Parov Stelar op Rock Werchter 2016

Tranen gelaten om de Rode Duivels? Parov Stelar biedt soelaas. De Oostenrijkse platengoochelaar trok met zijn kornuiten naar het Werchters modderbad om de tere zieltjes alhier te bekeren tot de electro-swing.

Jens Meijen

Toegegeven: het is voor niemand een cadeau om op te treden tijdens de alles-of-nietsmatch van de Duivels – The Offspring, intussen blèrend op de Main Stage, kan erover meespreken – maar de zes koppen van Parov Stelar Band deden ons heel even de Welshe spoken (Vokes! Williams! Robson-Kanu!) vergeten. Daar zat nachtegaal van dienst Cleo Panther wel voor iets tussen, met een stel benen van hier tot halfweg Namibië, een stem die minstens even ver reikt en zwiepende ledematen die ons een throwback bezorgden richting Kate Ryans kniezwengel.

Tegen het einde van de set had het legertje ontgoochelde Duivelfans de Barn tot de nok gevuld, maar van een weemoedig in de verte staren was geen sprake – gedànst dat er werd, gedànst. Een hele tent vol rouwgangers in beweging krijgen? Petje af. Trouwens, even serieus over grand patron Stelar: afgezien van wat meemompelen met de samples en wat aan z’n e-sigaret lurken, vreet-ie bitter weinig uit op het podium – wat dat betreft mogen we gerust een referendum houden om Parov Stelar Band in hun livesessies om te dopen tot Cleo Panther Band.

Ondanks het heupwiegend geweld van Panther durfden we na drie kwartier toch wel eens op de klok te kijken. Logisch ook: zoals er maar een paar manieren zijn om een boke met choco te smeren, zijn er evenzeer maar een paar manieren waarop balkan beat aan te kleden valt met getrompetteer en samples. Na de eerste paar nummers stak het déjà-vugevoel dus al zijn kopje boven water, maar dat deerde niet: het publiek was gekomen om te dansen en te vergeten, en dat deed het met verve.

Parov Stelar – of beter: Cleo Panther – mag wat ons betreft wel wat fruitmanden en bloemenkransen toegezonden krijgen voor alle post-EK-depressies die ‘Catgroove’ en ‘The Mojo Radio Gang’ voorkomen hebben.

‘The Mojo Radio Gang’: aardschokken tot in Boortmeerbeek.

Wild, luid, baldadig. Zoals het hoort.

De trompettist, struikelend over zijn woorden: ‘So y’all came here to rock out and we give you some electro swing, but you’re loving it – y’all said fuck the football game, we’re going to see Parov Stelar!’ Fuck the football game indeed.