Review: Parquet Courts op Pukkelpop 2013 (Marquee)

Geen twijfel mogelijk: 'Light Up Gold', het faux-debuut van het Amerikaanse kwartet Parquet Courts is een absoluut fantastische plaat, een nagenoeg foutloos werkstuk dat de melodieuze vertelzucht van de Americana met de brute kracht van de punk verenigt. Een ruwe diamant waar, in het goede licht gehouden, de beste langspeler van het jaar in weerspiegeld wordt.

Frederick Vandromme

Vraag was: is zoiets ook live door te trekken? Het antwoord blijkt, zoals te vaak het geval: 'Bij vlagen, en laat ons nu met rust.' Het was voor een op kort bestek bescheiden volgelopen Marquee dat Parquet Courts de kurk van de fles beet met een oud nummer. En vervolgens doorspurtte met 'Light Up Gold II' en 'N. Dakota'.

'It's mostly the voice that gets you up', rapte die kaalkop van Gang Starr ooit, en vandaag was het in de eerste plaats Austin Browns stem die ons moest doen gaan zitten, dansen en instemmend meeknikken. Werkte tegen: de wel erg beperkte geluidsmix tijdens bepaalde nummers, en vooral tijdens 'Master Of My Craft', waarbij de stem aldoor achter een nonchalant opgetrokken geluidsmuur bleef steken. Des te spijtiger omdat net bij dié song - met die van dédain en spot doordrongen uitspraak van 'ForGET about it' - de strot van Brown het belangrijkste instrument is.

Wat we, na 58 plaatbeluisteringen, niet eens hadden meegekregen: dat echt àlle lijzige slacker-songs ook degene zijn met Brown (een goedmoedige, lange slungel die - als je de ogen tot spleetjes knijpt - verrassend sterk een jonge Thurston Moore weet te verbeelden) op zang, en de punky, energetische doorstampers die met Andrew Savage zijn.

Bescheiden hoogtepunt: een ineens wel erg spacy doorzinderend 'YR No Stoner'. Maar voor elke drie pieken werd de handrem ook één keer te hard doorgetrokken. Parquet Courts was vandaag: een viersterrenconcert doorspekt met tweeënhalfmomenten.

Ook opvallend: het moment waarop de groep - met leden die in New York ook nog gewoon een dagjob hebben, en dit letterlijk in hun onbetaald verlof doen - na de laatste uitgestorven noot doodleuk de eigen instrumenten staan op te ruimen, en een scène staan uit te beelden waarbij roadies een ongeoorloofde luxe lijken.

Een XL-versie van 'Stoned and Starving', levenslied voor slackers die Pavement hoogstens kennen van horen zeggen en Couplands 'Generation X' in de eerste plaats als onderzetter gebruiken. Het nummer ook waarin vandaag voor de gelegenheid 'Swedish fish' vervangen werd door 'Belgian fish'. En wat op plaat redelijk to-the-point is, kreeg vandaag een Gang of Four-achtige coda mee: een signaal dat de groep zijn eigen 'Light Up Gold', nauwelijks enkele maanden oud, nu alweer voorbijgesneld is.

Mag maandag 'Light Up Gold' gaan kopen.

'I was reading ingredients, asking myself 'should I eat this?' / I was so... stoned and starving.'