Review: Patricia De Martelaere - Het onverwachte antwoord

't Is zeer twijfelachtig of het zijn levensgeluk heeft vergroot, maar Robert Smith werd vroeger naar verluidt weleens in de buurt van een roman gesignaleerd. Al in 1987 zong de frontman van The Cure de stellige regel 'No-one ever knows or loves anoth...

't Is zeer twijfelachtig of het zijn levensgeluk heeft vergroot, maar Robert Smith werd vroeger naar verluidt weleens in de buurt van een roman gesignaleerd. Al in 1987 zong de frontman van The Cure de stellige regel 'No-one ever knows or loves another', een inzicht dat al tal van auteurs maandenlang aan het toetsenbord heeft gekluisterd.

Een kleine twintig jaar later is het in 'Het onverwachte antwoord' (Meulenhoff) van auteur en filosofe Patricia De Martelaere noch met de liefde noch met de mensenkennis beter gesteld. Deze intelligente en meeslepende roman probeert door te dringen tot het wezen van de man die het leven van zes vrouwen overhoop haalt. De mysterieuze Godfried H. is dichter, docent literatuur en, althans voor deze vrouwen, een redelijk onweerstaanbare vent; voor één van hen is hij zelfs een god gelijk. Zijn vrouw, zijn minnares en één van zijn studentes slagen er niet in greep op hem te krijgen. Een andere verliefde tekent zijn portret: zij kan hem wel op papier vastleggen, maar daar houdt het ook op. Net omdat de vrouwen zich ondanks alles toch aan hem blijven vastklampen, weet De Martelaeres eerste roman in twaalf jaar de lezer te raken waar het hoort, dat wil zeggen: daar waar het een beetje pijn doet.

Een beetje pijn, want ondanks alle gesmacht, eenzaamheid en onzekerheid is 'Het onverwachte antwoord' geen donker boek. Weinigen willen het vandaag zo onverbloemd horen, maar boeken die ertoe doen, verschaffen naast knappe zinnen en filmische metafoortjes meestal ook herkenbaarheid en troost. En hoewel De Martelaere bezwaarlijk een meesterlijk stiliste genoemd kan worden, levert ook haar roman dat comfort op voortreffelijke wijze. De perverse mechanismen van de liefde, de romantiek van het onmogelijke en het narcisme van het genot krijgen er in korte terzijdes en in de plot zelf van langs.

In het (iets te lange) voorlaatste hoofdstuk biedt De Martelaere een voyeuristische inkijk in de brieven die de verschillende vrouwen naar Godfried sturen. Het zijn realistische brieven, compleet met gefrustreerde, verliefde, geile en jaloerse passages, maar ook met de obsessieve herhalingen die gekwetsten en/of verliefden beter zouden vermijden, mochten ze daartoe in staat zijn. De bizarre en misschien iets te nadrukkelijk psychoanalytisch geïnspireerde finale van dit bijzondere boek zorgt wel degelijk voor een antwoord, maar de vraag moet u er zelf bij verzinnen. 'Ja' is het laatste woord; 'Moet u dit boek lezen?' een passende vraag.