null Beeld

Review: Patti Smith - Land (1975-2002)

We moeten daar niet flauw over doen: Patti Smith heeft met haar muziek de loop der dingen niet veranderd; dat doet geen enkele song & dance man (m/v). Zonder 'Gloria', 'Pissing in a River', 'People Have the Power', 'Babelogue/Rock 'n' Roll Nigger', '...

We moeten daar niet flauw over doen: Patti Smith heeft met haar muziek de loop der dingen niet veranderd; dat doet geen enkele song & dance man (m/v). Zonder 'Gloria', 'Pissing in a River', 'People Have the Power', 'Babelogue/Rock 'n' Roll Nigger', 'Free Money' en een zeventigtal andere songs op acht platen en cd's zou de wereld er vandaag krék hetzelfde hebben uitgezien. Alleen zou één en ander misschien wat langer hebben aangesleept, dat wel. Want voor de vrouwen onder ons (en zijn we dat niet allemaal, zo nu en dan) was Patti Smith een - we proberen het woord in één keer (en hopelijk voor de laatste) uit ons toetsenbord te wringen - rolmodel dat deuren openschopte die op dat moment nog stevig in het slot zaten.

U zult het als jong wicht in 2002 nauwelijks kunnen geloven, maar in 1975 was het voor een vrouw niet vanzelfsprekend om schuttingtaal te gebruiken, het gat te vegen aan de 'sois belle et tais-toi'-verwachting, de punkbeweging in New York aan te voeren (aan te vuren), bij de tough guys te horen of op het podium uit te schreeuwen dat men zin had om met Arthur Rimbaud, God én Klein Pierke te neuken. Als prototype van klein Pierke keken wij telkens vol verwachting op, maar verder dan een wangzoen een paar maanden geleden op de dijk in Oostende hebben wij het niet gebracht. Om maar te zeggen dat Smith naast een vrank bakkes ook over een enorme uitstraling en sensuele aantrekkingskracht beschikte en daarmee bewees dat men niet 'mooi' of 'welgemanierd' of 'frêle' moest zijn om het hoofd van mannen (en vrouwen) op hol te brengen. Denk niet dat P.J. Harvey (op haar jongste cd 'Stories from the City, Stories from the Sea' welhaast de perfecte Smith-kloon) in dezen de eerste was!

Vandaag blikt Smith met de verzorgde dubbel-cd 'Land (1975-2002)' terug op haar bewogen leven & werk so far. Het is een uitstekend overzicht geworden, maar met een paar serieuze gaten. Ooit was deze eerste volwaardige Best Of van Patti Smith een Humo Selecteert-'project', en als u ons vraagt of wij het beter hadden gekund, antwoorden wij vlakaf: 'Ja, natuurlijk!' Drie nummers horen bijvoorbeeld niet thuis op een verzameling van het beste van Smith: de afschuwelijke, langgerokken chant die 'Ghost Dance' heet, 'Beneath the Southern Cross' en 'Ain't It Strange' met name. Daardoor ontbreken 'Pumping (My Heart)', 'Gone Again' en 'Looking for You (I Was)' en moet de bonus-cd dienen om 'Redondo Beach' (demo) en 'Boy Cried Wolf' (live) op te vissen, die eigenlijk in originele versie op Disc One hadden moeten staan. Ook bij de volgorde van de songs hebben wij onze bedenkingen: een Patti Smith-plaat moet als een spijkerbom in alle richtingen tegelijk ontploffen en dus niet met een weliswaar uitstekend maar goedmoedig 'Dancing Barefoot' beginnen en daarna min of meer willekeurig uitwaaieren.

Waarmee wij niet willen zeggen dat u deze cd niet met bekwame spoed zou moeten aanschaffen, au contraire zelfs: het beste van Patti Smith (naast de eerder vermelde songs zijn dat ook 'Because the Night', 'Frederick', '1959', 'Summer Cannibals', het wonderschone 'Paths That Cross' dat wij nu al voor onze uitvaartplechtigheid reserveren, 'Glitter in Their Eyes' en de Prince-cover 'When Doves Cry') klinkt nog altijd alsof het hier en vooral nú werd bedacht en straalt een je ne sais quoi uit die de Morissetten en Amossen van deze wereld spinnijdig moet maken. Bovendien biedt de bonus-cd een paar aardige speciallekes: van het b-kantje van de allereerste single ('Piss Factory', helaas ontbreekt a-kant 'Hey Joe') over een handvol demo- en live-versies (met als uitschieter de allesbrander '25th Floor', opgenomen in 1978 in Eugene, Oregon) tot 'Notes to the Future', een zes minuten durend gedicht, voorgedragen tijdens het St Mark's Poetry Project op 1 januari van dit jaar in New York. Samen met het begeleidende fotoboekje (uitgevoerd in artistiek(erig) zwart-wit en met een voorwoord van Susan Sontag) is 'Land' aldus de waardige afsluiter van een brok moderne geschiedenis. Laten we daar niet flauw over doen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234