Review: Pearl Jam - rearviewmirror (greatest hits 1991-2003)

Pijnlijke Pearl Jam-momenten in 'Idool 2004' volgens doorgaans welingelichte bron ('Uitlaat' op de Humo-site): de latere winnaar Joeri die een cover aankondigt als 'Pearl Jam' van de groep Black, terwijl dat net omgekeerd moet zijn, en juryvoorzitter...

Pijnlijke Pearl Jam-momenten in 'Idool 2004' volgens doorgaans welingelichte bron ('Uitlaat' op de Humo-site): de latere winnaar Joeri die een cover aankondigt als 'Pearl Jam' van de groep Black, terwijl dat net omgekeerd moet zijn, en juryvoorzitter Jan L. die nadien orakelt dat de man het nummer 'geloofwaardiger vertolkt heeft dan Pearl Jam-zanger Eddie Vedder met zijn gespeelde emoties'. Het zangertje van ocharme ochhere wijlen My Velma die het zegt!

Als 'rearviewmirror (greatest hits 1991-2003)' van Pearl Jam iets mag zijn, dan graag een welgemikte trap in het klokkenspel van de 'Idool 2004'-voorzitter! Op twee schijfjes (Up Side, pijl omhoog, de galmende, door wilde gitaren aangedreven rockers; Down Side, pijl omlaag, de ballads) werden onder supervisie van bassist Jeff Ament de betere Pearl Jam-songs bijeengedreven; welgeteld drieëndertig stuks. Opgeruimd staat netjes: in die keurtroep ontbreken volgens ons alleen 'Tremor Christ' en 'In Hiding'. Wat ook weer niet zó erg is, want in hun plaats vinden we een koppel songs uit de soundtrack van de grunge-film 'Singles' ('State of Love and Trust' en 'Breath') van regisseur Cameron Crowe uit 1992, 'Man of the Hour' uit de soundtrack van 'Big Fish' van eind vorig jaar (regisseur: Tim Burton) en het in 1999 op single uitgebrachte 'Last Kiss' - stuk voor stuk straffe songs die bij ons weten niet eerder op een Pearl Jam-plaat hebben gestaan (andere niet-cd-tracks op 'rearviewmirror': de b-kantjes 'I Got ID' en 'Yellow Ledbetter').

De kans is groot dat wanneer u grunge bevattelijk aan een marsmannetje moet uitleggen, dat u dan bij 'Nevermind' en 'Smells like Teen Spirit' van Nirvana zult uitkomen, maar Pearl Jam heeft het genre wél allure en geloofwaardigheid gegeven - een beetje zoals The Sex Pistols en The Clash in hun tijd respectievelijk het gezicht en het geweten van punk waren. In Humo 2677 van 26 december 1991 schreef mvs - als de groep uit Seattle ooit een huisbiograaf zoekt, dan hij! - over het debuut 'Ten': 'Een viersterrenverzameling exquise powerrock van het eerst-slaan-en-dan-praten type: de gedragscode van de straat', en over 'VS' (1993) en 'Vitalogy' (1994) kan men hetzelfde zeggen. Ook samensteller Jeff Ament vindt dat trio infernal blijkbaar de beste platen van Pearl Jam: het leeuwendeel van de songs op 'rearviewmirror' werd eruit gelicht - meer dan de helft. Voor de 'Up Side' zijn dat onder andere 'Once', 'Alive' (net als 'Black' op CD 2 allebei door producer Brendan O'Brien hermixt), 'Even Flow', 'Jeremy', 'Go' en 'Corduroy'; voor de 'Down Side' ondermeer 'Black' (of is het 'Pearl Jam'? Dat geheugen!), 'Daughter', 'Elderly Woman behind the Counter in a Small Town' en 'Betterman'. Voeg bij die onversneden klassiekers - ze staan een decennium later nog immer trots overeind - de krenten uit het kwartet 'No Code', 'Yield', 'Binaural' en de laatste studioplaat 'Riot Act' (2002), en u hebt het allerbeste van Pearl Jam op dubbelcd verzameld.

Aanbevolen dus, al hoefde die kunstmatige opsplitsing in 'Up' en 'Down' voor ons niet. Trouw aan de no nonsense attitude van de groep stelt het cd-boekje intussen niks voor: een verzameling zwartwitfoto's en verder geen woord uitleg. Vreemd ook dat een band die van live-cd's een handelsmerk heeft gemaakt - van de 2000-tournee werden meer dan zestig (!) 'officiële bootleg'-platen uitgebracht, de 2003-tournee is op acht cd's vastgelegd - niet één enkele live-uitvoering voor 'rearviewmirror' heeft geselecteerd.

De tracklisting:

Disc 1:

1. Once (Brendan O'Brien Remix)