Review: Pernice Brothers - Discover a Lovelier You

Wij waren nogal onder de indruk toen we twee jaar geleden 'Yours, Mine & Ours' van The Pernice Brothers hoorden. 'Tien tamelijk fantastische popnummers,' concludeerden we in dit prachtblad, en de plaat haalde zelfs ons jaarlijstje: een keuze waar we ...

Wij waren nogal onder de indruk toen we twee jaar geleden 'Yours, Mine & Ours' van The Pernice Brothers hoorden. 'Tien tamelijk fantastische popnummers,' concludeerden we in dit prachtblad, en de plaat haalde zelfs ons jaarlijstje: een keuze waar we anno 2005 nog volledig achter staan.

Nu is er 'Discover a Lovelier You', en opnieuw schotelen Joe Pernice en zijn mannen ons een collectie bloedmelodieuze en zijdezachte liedjes voor waarin haast alles angstvallig mooi klinkt: de galmende, Colin Blunstone-achtige stem, de beschaafd twangende gitaren, de fijne instrumentale versierselen, de ruimtelijke sound, de beeldrijke teksten over kreupele relaties. Men moet al een erg ongevoelig mens zijn om het geluid van The Pernice Brothers te verafschuwen.

En toch klopt er iets niet met deze plaat. Pernice lijkt zijn stijl zo in de vingers te hebben dat de liedjes aan lopendebandwerk doen denken: ze klinken prachtig, maar ze lijken wel allemaal heel erg op elkaar en - erger nog - de ziel is eruit. Alsof Pernice stiekem een gelukkig mens is geworden maar zich beroepshalve verplicht voelt alleen maar droevige liedjes te schrijven. Dat geldt niet voor de hele plaat: 'There Goes the Sun' opent nog sterk, 'Saddest Quo' is zelfs onbeschrijflijk mooi en ook 'Amazing Glow' en 'Subject Drop' hadden we niet graag gemist. Halverwege de zit echter begonnen wij, ondanks die blinkend mooie sound en al die bitterzoete melodielijnen, naar het einde te verlangen. Misschien moet Joes vrouw er maar weer eens vandoor gaan.