Review: Pete Yorn - Musicforthemorningafter

Yorn is gesneden uit het hout waar corporate marketing consultants sterren van maken. Pete heeft de juiste look (moeders, houd uw dochters thuis!), een sympathieke sound (acceptabel voor zowel het MTV-publiek als voor de beginnende meerwaardezoeker),...

Yorn is gesneden uit het hout waar corporate marketing consultants sterren van maken. Pete heeft de juiste look (moeders, houd uw dochters thuis!), een sympathieke sound (acceptabel voor zowel het MTV-publiek als voor de beginnende meerwaardezoeker), gevoelige teksten (liefde, verlangen en alle ellende die daarbij hoort), een onbetwistbaar goede smaak (Yorn houdt van The Smiths, Neil Young, REM, Joy Division), een grofkorrelige stem (Eddie Vedder meets Richard Butler van de Psychedelic Furs) en de meest invloedrijke broer van Hollywood (Rick Yorn, manager van Leonardo DiCaprio en Cameron Diaz).

Maar ontwaren wij in 'Musicforthemorningafter' dezelfde glorieuze toekomst als de verzamelde Amerikaanse pers? Ja, omdat elk nummer gemáákt lijkt om zich een weg naar de charts te vreten; de hooks zijn even gelikt als het lid van een voltijds hoerenloper. Nee, omdat Yorn te veel amuseert en te weinig ontroert. Zijn nummers klinken zo verzorgd en doordacht dat de bedoelde diepgang te vaak onzichtbaar wordt achter een muur van stadiondrums, synthetische strijkers en mooischrijverij. Relatieproblemen behoren pijn te doen, maar bij Yorn happen ze lekker weg. Hij is nog op zijn best als hij zijn neiging tot rocken daadwerkelijk beteugelt, zoals in 'Strange Condition', 'Just Another', 'Lose You', 'June' en het heerlijke 'Simonize'. Want, dames en heren, dát zijn wel mooie liedjes.

Het product Yorn belooft veel, maar vooralsnog prefereren wij thepillforthemorningafter.