Review: Peter Holvoet-Hanssen - Santander

Het olijke gidsland Nederland wil letterlijk alles in regels vatten, zo wordt al enige tijd woelig gedebatteerd over poëzie: men buigt zich over de vraag of gedichten nu moeilijk of makkelijk moeten zijn. Die discussie is steriel en nutteloos, w...

Bart Vanegeren

Het olijke gidsland Nederland wil letterlijk alles in regels vatten, zo wordt al enige tijd woelig gedebatteerd over poëzie: men buigt zich over de vraag of gedichten nu moeilijk of makkelijk moeten zijn. Die discussie is steriel en nutteloos, want goede poëzie onttrekt zich als een balorig kind aan elke regelneverij, zo bewijst Peter Holvoet-Hanssen in zijn derde bundel, 'Santander. Ontboezemingen in het vossenvel' (Prometheus).

Holvoet-Hanssen, die zichzelf een 'gezant van het beweeglijke element' noemt, schrijft kwikzilveren verzen: de massief lijkende schittering van zijn gedichten schiet bij verrassing ongrijpbaar veel kanten op. Zo weet hij het moeilijke en het makkelijke te verzoenen, in zijn poëzie zoeken de extremen elkaar met een rusteloze vlijt op: hilariteit en ontroering gaan hand in hand, goor en verheven wisselen stuivertje, gegoochel en getob gaan samen, experiment en traditie slaan aan het paren. De dichter weet dat hij geen begane paden bewandelt en grinnikt luidop: 'Vrijen in het Strontstraatje, bootjes op de vijver: mijn liefde werd / nooit beantwoord. Wat je schrijft, is toch geen gedicht?'

'Santander' is het slot van een trilogie: 'Strombolicchio', een bewerkte bloemlezing uit de productie van Holvoet-Hanssen tussen '89 en '98, is een archeologische staalkaart van de voedingsbodem van zijn poëzie; (het eerder gepuliceerde, maar na 'Strombolicchio' geschreven) 'Dwangbuis van Houdini', bekroond met de Fortis Bankdebuutprijs, is de poging die hoogstpersoonlijke delfstoffen in bestaande poëtische mallen te passen; 'Santander' is de synthese van wat was.

Van de stoet personages en alter ego's die de eerdere bundels van Holvoet-Hanssen tot een rariteitenkabinet maakte, blijft in het begin van de bundel met de ondertitel 'Ontboezemingen in het vossenvel' alleen een opgejaagde vos over. Deze speelse rover gaat met een aanstekelijk kinderlijk plezier aan de slag met samples uit zowel de wereldliteratuur als kinderpoëzie, uit het oeuvre van zowel The Temptations als Will Tura. Hij trekt alle registers open om zijn muze zijn liefde te verklaren: 'Als een troubadour voor een cours d'amour kniel ik voor haar zetel / niet voor gravin de Carcassonne maar voor haar vossenbont'.

Dan treedt een zanger op de voorgrond: 'zware benen en toch vederlicht, een zanger / boven de muziekmaat stijgt hij uit'. Zijn effectrijke cross-over bezingt de tocht naar Santander, het beloofde liefdesland. En algauw laven zanger en vos zich aan de geliefde: 'Zorro de vos! Ik zing mijn lied maar laat de versmaat los'. Holvoet-Hanssen treedt in de voetsporen van Dante, zijn trilogie volgt het parcours van 'De goddelijke komedie': in 'Strombolicchio' werd in de ondergrond afgedaald, 'Dwangbuis van Houdini' verkende het vagevuur van de twijfel, en 'Santander' reikt naar de hemel. Maar de muze blijkt veeleisend, genot draagt ook altijd pijn in zich, en liefde en lijden zijn onvermijdelijk verwant, 'want zoals een vos = kat + hond, zo schuilt in de hemel de hel'. Uiteindelijk belandt de minnaar in de 'wachtkamer van Persephone'. Hij is misschien maar een vleugje wijzer geworden, maar heeft wel een opzwepend avontuur achter de rug. In 'Santander' haalt Holvoet-Hanssen moeiteloos de de norm die hij poëzie in 'De dwangbuis van Houdini' opgelegd had: 'Gedichten moeten / een belevenis zijn, niet geschreven lijken'.