Review: Pluramon - Dreams Top Rock

'Loveless' van My Bloody Valentine met Julee Cruise achter de microfoon: het zou een goed verkoopspraatje kunnen zijn voor 'Dreams Top Rock'. Lichtjes overdreven uiteraard, want op even dagen is 'Loveless' onze favoriete rockplaat van de nineties (...

Herbert Struyf

'Loveless' van My Bloody Valentine met Julee Cruise achter de microfoon: het zou een goed verkoopspraatje kunnen zijn voor 'Dreams Top Rock'. Lichtjes overdreven uiteraard, want op even dagen is 'Loveless' onze favoriete rockplaat van de nineties (op oneven dagen is dat 'Spiderland' van Slint), en dat is net iets te hoog gegrepen voor Pluramon. Maar van alle bands die de jongste jaren tot de nieuwe My Bloody Valentine werden uitgeroepen, komen zij verreweg het dichtst in de buurt.

In de beste tracks van 'Dreams Top Rock' krijgen we een fascinerende glimp te zien van wat voor fraais My Bloody Valentine had kunnen uitspoken met de digitale technologie van vandaag, indien de band niet gestrand was in lethargie en overdreven perfectionisme. Metershoge distortion-golven rollen af en aan in 'Noise Academy'. Gitaren rocken en zweven tegelijkertijd. 'Flageolea' slentert uit de startblokken met een lome basklarinet, borstels op de drumvellen en muzak-synths, en wordt dan langzaam bedolven onder een dun laagje witteruissneeuw. Twin Peaks-sirene Julee Cruise smokkelt kinderlijke onschuld en puurheid binnen in Marcus Schmicklers noisepopsongs, maar net zo goed melodrama, dubbelzinnigheid en een hardnekkige vage onrust. 'We're peaceful, we're restful/The people stare and wish they were us' zingt ze in 'Time (Catharsia Mx)', en dan: 'They'll never know that there's no trust/And everything is all fucked up. En in het meeslepende 'Have You Seen', waarin zelfs de akoestische gitaren een digitale glans meekrijgen, klinkt er een milde paniek door in haar stem, zouden we zweren.

Om alles uit 'Dreams Top Rock' te halen, moet je ze dikwijls draaien, bij voorkeur met een koptelefoon over je oren - voor de rijkdom aan details - ofwel heel erg luid, zodat je die even machtige als troosteloze gitaarpartij aan het begin van 'Log' - Neil Young op een besneeuwde bergflank met Kevin Shields achter de knoppen - ook echt fysiek kunt voelen. Wij weten nú al wat onze soundtrack bij nieuwjaarsdag zal zijn, als we half-groggy naar de vertraagde beelden van het schansspringen in Garmisch-Partenkirchen liggen te staren. Nu u nog.