Review: Pole - Pole

Stel: u staat in een mysterieus, duister, in perfecte stereo piepend en krakend bos. Pole (alias de Duitser Stefan Betke) heeft drie platen lang de elektronische tegenhanger van die klankwereld bedacht. En zo klinkt zijn nieuwe plaat soms ook een bee...

Stel: u staat in een mysterieus, duister, in perfecte stereo piepend en krakend bos. Pole (alias de Duitser Stefan Betke) heeft drie platen lang de elektronische tegenhanger van die klankwereld bedacht. En zo klinkt zijn nieuwe plaat soms ook een beetje, alleen heeft nu een beat onder zijn muziek geschoven. Of tenminste, wat hij onder beat verstaat: een gesamplede en bewerkte adem ('Like Rain (But Different)') of een strompelend - we zouden bijna zeggen: stotterend - ritme('Umbrella'). Nog meer renovatiewerken aan Haus Betke: in 'Bushes (There Is a Secret Behind)' zit zowaar een sax, en de verknipte bas in 'Green Is Not Green-Yellow' katapulteert de track naar het niemandsland tussen dub en psychedelica. 'Back Home', tot slot, is aan Four Tet herinnerende, galmende pracht.

Maar de grootste nieuwigheid zijn de teksten van de Amerikaanse rapper Fat Jon, die het nu eens niet heeft over pussy, of over hoe zijn collega's janetten met kleine pietjes zijn:'Everything we do in this world and this life, everything we think, everything we feel, everything we write, has a time code attached to it. It stays attached to it.' Kom daar bij Eminem maar eens om! Nu ja, zijn rhymes dragen haast evenveel bij tot het ritme als de elektronische beats, dus veel is hem vergeven. Voor de rest nog iets aan te merken? Nope. Prima plaatje.