Review: Populaire

In ‘Premium Rush’ is het een ordinaire fiets die voor een serie heftige adrenalinekicks zorgt. Maar het kan nog altijd straffer: in ‘Populaire’, een zalige eindejaarsfilm van debutant Régis Roinsard, komt de suspense van een griet die loos gaat op een prachtige ouderwetse schrijfmachine (meer bepaald eentje van het merk Triumph).

Erik Stockman

De Belgische actrice Déborah François vertolkt Rose Pamphyle, een eenentwintigjarige kruideniersdochter uit een benepen Normandisch dorpje (we schrijven, voorlopig nog met inkt en vulpen, 1958) die dik tegen de zin van haar strenge vader de bus neemt naar Lisieux voor een sollicitatiegesprek bij een kleine verzekeringsmaatschappij - en geen idee wat ú van haar vindt, maar wij vinden die Déborah dus een spetter vanjewelste.

De sollicitatie verloopt rampzalig, maar de baas van het kantoor (Romain Duris) krijgt niettemin in de smiezen dat Rose – behalve een aardig snoetje - een heel bijzonder talent heeft: ze kan bliksemsnel typen. En nog voor u het woord inktlintversteller kunt uitspreken, zit Rose met kaarsrechte rug en flitsende vingers deel te nemen aan het kampioenschap tikken-tegen-de-klok van Basse-Normandie: spanning verzekerd!

Een groot stuk van de sprankelende feelgoodcharme van ‘Populaire’ vloeit voort uit de half nostalgische, half satirische evocatie van de tijdgeest: de lucht is zwanger van be-bop-a-lula’s en cha-cha-cha’s, de Citroën DS is alomtegenwoordig, en voor sommige van die vintage meubelstukken in het decor zouden wij onze linkerarm willen geven.

Ook leuk is dat de acteurs allemaal staan te spelen alsof ze écht in een film uit de jaren vijftig zitten: als de scène bijvoorbeeld om een reactie van verbazing vraagt, dan zetten de personages écht een verwonderd gezicht op, zoals de figuurtjes in een stripverhaal.

Maar het is dus vooral de betoverende verschijning van Déborah – dat hypersensuele veeggebaar waarmee ze de wagen van haar schrijfmachine na de ping weer naar rechts duwt! - die ons overstag deed gaan en die ons hier en nu zin geeft om in een onvervalste serenade los te barsten: Déborah, Déborah / Jij bent de remedie tegen onze astma / Déborah, Déborah / Kom je met ons mee naar het einde van de alinea?

Bekijk de trailer: