Review: Prêt-à-porter

Net als Wim Wenders en Jean-Luc Godard is Robert Altman een intuïtief, avontuurlijk filmer die meer van improvisatie en toevalligheden houdt dan van strakke scenario's.

Zo'n aanpak kan leiden tot een sprankelende film als 'The Player', maar ook, als de mayonaise niet pakt, tot een trieste mislukking als 'Prêt-à-porter'. Na country en western ('Nashville') en Hollywood ('The Player') dacht Altman dit keer de modewereld over de hekel te halen, maar het lukt niet: een duffe karikatuur van een karikatuur is no fun. Alle clichés van het wereldje - potsierlijke nichterij, holle praatjes, naijver, oversext gedrag - worden drie keer met rood onderstreept. Tekenend voor het tanend gevoel voor humor van de meester is de hondepoep waarin verscheidenen personages bij wijze van running gag dreigen te trappen... 'Prêt-à-porter' drijft plotloos en ongeïnspireerd voort, en noch Altmans befaamde vermenging van fictie en documentaire, noch de mozaïekstructuur van personages en situaties leveren dit keer vonken op. Van de schitterende pleiade acteurs komt evenmin soelaas. Kim Basinger mag het geheel als domme verslaggeefster op een vrij geestige manier aan elkaar lullen, en ook Tim Robbins en Julia Roberts, als journalisten die per abuis een hotelkamer delen en er niet meer uit weg te branden zijn, zorgen voor goeie momenten. Maar het merendeel mag opdraven als karikaturen in gênante en vaak mysogene situaties: Marcello Mastroianni valt in slaap bij een striptease van Sophia Loren, en Linda Hunt, Tracey Ullman en Sally Kellerman mogen zzich op een pijnlijk onkomische manier laten vernederen door een neerbuigende Stephen Rea. Het slotdefilé van naakte modellen (onze fundamentele Naaktheid) vat de film goed samen: een farce met niets om het lijf.