null Beeld

Review: Probot - Probot


Dave Grohl heeft de afgelopen jaren een miljoen kansen gehad om het allemaal te verknallen: hij had - zoals de overblijvende Doors deden - Ian Astbury als karaoke-frontman kunnen inhuren, om de Nirvana-erfenis uit te melken. Hij had zoals Krist Nov...


Dave Grohl heeft de afgelopen jaren een miljoen kansen gehad om het allemaal te verknallen: hij had - zoals de overblijvende Doors deden - Ian Astbury als karaoke-frontman kunnen inhuren, om de Nirvana-erfenis uit te melken. Hij had zoals Krist Novoselic de muziek vaarwel kunnen zeggen, en de politiek ingaan. Hij had een compleet misantropische eikel kunnen worden. Hij had zwaar aan de drugs kunnen gaan. Hij had zichzelf een kogel door het hoofd kunnen schieten.

Hij heeft het allemaal niet gedaan, en de enige juiste keuze gemaakt: zich als een maniak gestort op waar hij het beste in is - muziek maken. Grohl heeft in negen jaar tijd een stel fantastische rock- en gitaarpopsongs bij elkaar geschreven voor zijn eigen Foo Fighters, zat bij de al even geweldige Queens of the Stone Age achter de vellen tot ze een wereldact waren, drumde mee op de platen van God en Klein Pierke, ontpopte zich en passant tot de geestigste videoclipregisseur ten oosten van de Mississippi en pakt nu ook nog eens uit met een metalproject.

En als Dave Grohl metal zegt, bedoélt hij ook metal. Probot - want daar hebben we het hier over, vrienden- is the real shit, en dat betekent onder andere: een spuuglelijke hoes, op 6.666 exemplaren uitgebrachte singles en elf gastzangers die zich niet schamen voor een nom de plume als Wino, King Diamond, Snake of Tom G. Warrior (én de bijbehorende teksten). Oma's, Erykah Badu-fans en dragers van designbrillen mogen nú dus ijlings dekking beginnen te zoeken, want wij vrezen dat Probot niet te stuiten zal zijn.

De eerste en voornaamste reden daarvoor heet 'Shake Your Blood', het resultaat van de samenwerking tussen Grohl en de onnavolgbare rochelpot Lemmy: 'Shake Your Blood' is vintage Motörhead, een geheide hit (toch op ónze radio) en nu al een metalklassieker van 'Ace of Spades'-niveau. Reden twee heet 'Red War', een moker waarvoor Grohl de hulp kreeg van Max Cavalera, the man who put the rààààhh back in rock: tussen de gigantische herrie door konden wij woorden als 'enemy', 'hypocrisy' en 'waaaaaar!' ontcijferen, en meer hebben wij uiteraard niet nodig om in de TTT-lokalen een slamdance van jewelste te ontketenen.

Goed: aan dat metal-gegil van King Diamond in 'Sweet Dreams' zullen we wel nooit wennen, en nummers als 'The Emerald Law' of 'Dictatorsaurus' zijn alleen verteerbaar voor wie over een stalen maag beschikt en 's ochtends gloeiend lood bij zijn ontbijt drinkt, maar - op het gevaar af de eeuwige spot der collega's over ons af te roepen - willen wij hier wél toegeven dat het op 'Centuries of Sin' (met Cronos van Venom - en nu gij!) en 'My Tortured Soul' eigenlijk toch wel fijn headbangen is. Als er ergens nog een 14-jarige Beavis of Butthead in u huist, zal die na het beluisteren van 'Probot' maar één oordeel kunnen vellen: cool, dude! Uh uh uh!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234