Review: Promised Land
Tien Oost-Europese vrouwen zitten verkleumd rond een kampvuur in de Sinaï-woestijn. Ze denken dat ze op weg zijn naar Caïro en dromen hardop van vijfsterrenhotels en strandhanddoeken, maar zullen eindigen als marchandise in Israëlische...
Tien Oost-Europese vrouwen zitten verkleumd rond een kampvuur in de Sinaï-woestijn. Ze denken dat ze op weg zijn naar Caïro en dromen hardop van vijfsterrenhotels en strandhanddoeken, maar zullen eindigen als marchandise in Israëlische striptenten. Amos Gitai ('Kadosh') filmt de helletocht van deze vrouwen in een furieuze Dogma-stijl, met als prangend hoogtepunt de openbare vleesveiling in de woestijn. Maar daarna raakt Gitai de trappers kwijt en smakt deze Midden-Oosten-versie van 'Matroesjka's' finaal tegen de grond. Het verhaal neemt een reeks onbegrijpelijke wendingen, de metaforen vliegen je rond de oren, een Maria-achtige chick daalt neer uit de hemel, en 'Promised Land' eindigt als een warrig zootje.