Review: Queens of the Stone Age op Rock Werchter 2011 (Main Stage)
Vuil, dronken grijnzend, met veel lawaai: Josh Homme en z'n gevolg deden Werchter nog eens aan, en lieten een spoor van vernieling achter.
Het optreden
'De heupen. Het zijn de heupen.' Ze zei het op fluistertoon, de esthetisch zeer verantwoorde persfotografe naast me, maar ze méénde het: Josh Homme doet het met z'n heupen. Queens Of The Stone Age loodste stoner rock de 21ste eeuw binnen, maakte van de gitaar weer de fallus die-ie hoort te zijn, en schrijft songs die in een beetje jongenskamer het behang van de muur timmeren.
Maar goed: ik dus op de heupen van Josh Homme letten, en tegelijkertijd ook een beetje - loensen voor de goeie zaak - op de bewuste fotografe. Ze had gelijk: als Josh Homme z'n romp met een gitaar siert, dan is dat seks. Als Josh Homme een sigaret pikt uit de mond van een roadie, dan is dat seks. En als Josh Homme een vals akkoord aanslaat, dan is dat óók nog seks.
De 34ste passage op Werchter? De aftrap leerde me weer wat rock-'n-roll is (ballen, buik: overal krampen): 'Feel Good Hit of the Summer' en 'The Lost Art of Keeping a Secret' zijn een duo hondjes, spelend met hetzelfde been. 'Burn the Witch' was stoner rock sing-a-long, 'Make It Witchu' de poezelige motherfucker van een song die ik M'n Gewezen Maar Nog Altijd Liefste ben vergeten in te fluisteren, 'Little Sister' catchy as fuck, '3's & 7's' groezelige gitaarrock voor een achterkamertje, 'No One Knows' de mindfuck die ik doorgaans pas rond vijf uur 's ochtends koop, in een aftandse peepshow.
En van 'Go With The Flow' kwijl ik de lyrics in mijn slaap, zeggen meisjes me, en hell, daar kan ik me iets bij voorstellen. 'I can't make you hang around / I can't wash you off my skin / Outside the frame, is what we're leaving out / You won't remember anyway'.
Het perfecte festivalconcert was dit niet - dat heeft QOTSA namelijk al gespeeld, zo'n tien maanden geleden, in Hasselt. En misschien sloop er hier en daar wel wat routine in de set.
Maar gosh: de heupen van Josh - zal ik er een doctoraat aan wijden?
Hoogtepunt
Afsluiter 'Song for the Dead': geil, donker, doods.
Quote
'Ik drink niet meer, jongens. Maar ook niet minder.' - Josh Homme recycleert een oud Vlaams grapje.