Review: Rammstein op Rock Werchter 2010 (Main Stage)

Meer dan 1.000.000 (één miljoen) euro moet het gekost hebben om Rammstein vanavond naar Werchter te doen afzakken - een bedrag waarmee wij het met een dikke sigaar in onze muil en een brede smile op onze facie de rest van ons leven zouden kunnen rooien. Maar de show die ze daar in ruil voor gaven was eenvoudigweg grossartig, zij het een halfuur korter dan voorzien.

Het optreden

Als we dan toch voor een totaalspektakel gaan, moeten die van Rammstein gedacht hebben, laten we er dan maar meteen helemáál voor gaan. Ontploffingen op de maat van de muziek, fikkende gitaren, vuurspuwers, een fabuleuze lichtshow en een brandend over het podium rennende roadie - all in a day's work voor Rammstein. Zanger Till Lindemann zag eruit als het Monster van Frankenstein (en klónk eigenlijk ook zo); de rest van de band leek uit een aflevering van The Addams Family' te zijn gestapt.

Gezamenlijk werkten ze zich strak marcherend door het uitstekende repertoire: Rammlied', Weiner Blud', Waidmanns Heil' en nog een dozijn meer uiterst Teutoons klinkende titels passeerden de revue, en niet één keer verslapte onze aandacht. Als om aan te tonen dat u het allemaal vooral niet te serieus moet nemen roeide de toetsenman halverwege de set met een gummibootje over het publiek, nadat hij eerst zeker een halfuur lang onafgebroken op een loopband had staan marcheren, een ideetje dat zo uit De Show van Bosmans Jos' had kunnen komen. Laten we dit afspreken: Duitsers mogen van ons naar hartelust marcheren, zolang het maar op een loopband is.

Ich Will'. En ook, zij het om humoristische redenen: Don't Cry For Me Argentina', dat over de p.a. gespeeld werd nadat Luc Janssen de band had afgekondigd. De Duitsers hebben vandaag met 0-4 van de Argentijnen gewonnen, moet u weten.

Nichts besonderes, al zullen we de eerstkomende dagen niet over straat kunnen stappen zonder er in gedachten Links, zwo, drei, vier!' bij te scanderen.