Review: Ray Lamontage - Trouble

Een jongmens dat controverse oproept, die Ray Lamontagne: wordt over het Kanaal én over de oceaan bejubeld (hij haalde de Top-30 van 2004 van het toonaangevende Britse maandblad Uncut), terwijl Onze Man zijn promo-exemplaar onverwijld terugstuurde m...

Een jongmens dat controverse oproept, die Ray Lamontagne: wordt over het Kanaal én over de oceaan bejubeld (hij haalde de Top-30 van 2004 van het toonaangevende Britse maandblad Uncut), terwijl Onze Man zijn promo-exemplaar onverwijld terugstuurde met een niet mis te verstaan maar helaas ook niet voor publicatie vatbaar begeleidend briefje. Lamontagne werkte tien jaar geleden in een schoenenfabriek, tot hij op een morgen op de wekkerradio het nummer 'Tree Top Flyer' van Stephen Stills hoorde, het licht zag, zijn job opgaf en zich overgaf aan de muziek. Een typisch Amerikaanse mythe, een even Amerikaans geluid. Verantwoordelijk daarvoor is Ethan Johns (Kings Of Leon, The Jayhawks, Ryan Adams), hier naast producer ook muzikant en co-auteur van het mooie 'Hold You in My Arms', én de man die er samen met Lamontagnes stemgeluid voor zorgt dat 'Trouble' bij momenten erg dicht aanleunt bij de rustige momenten van Adams' 'Gold'.

Maar wat wij daar nu allemaal van vinden? Vooral dat de plaat nergens nog het niveau haalt van opener en titeltrack 'Trouble', een song met de grandeur van een Otis Redding-ballad, subliem gezongen en een maatje te groot voor wat erop volgt. Dat is bijlange niet onaardig, mooi georkestreerd met akoestische gitaren, ingetogen drums en spaarzame strijkers, maar bij momenten ook knap vervelend wegens aanhoudend tráág - wij waren wat blij toen die elektrische gitaar in 'How Come', nummer ácht, eindelijk eens de vlam in de pijp joeg. Toch een handvol parels geraapt: 'Hold You in My Arms' dus, een tranentrekker van een soulballad; 'How Come', verrassend funky; 'Forever My Friend', een aardige popsong die even de sleur doorbreekt, en het typische 'Jolene' (très Ryan Adams), géén cover van. 'All the Wild Horses' ten slotte is een heel langzaam, heel stil liedje om heel triest van te worden. Bij nader inzien: haal hem toch maar in huis.